پیشنهاد از طریق پیامک

احساسی ها و غیر احساسی ها به سایت علی عباسی www.abbasiali.com خوش آمدید. از صمیم قلب خوشحالم که برای شناخت یکی از افراد مهم زندگیتان یا حتی خودتان قدمی برداشته اید.

احساسی بودن چی هست؟

قبل از هر چیزی بیاید کمی راجع به شخصیت افراد و خود عبارت شخصیت شناسی یاد بگیریم.شخصیت تشکیل شده از الگو های رفتاری ،فکری و احساسی که در طول عمر تقریبا ثابت است و هر فرد را از دیگران متمایز می کند.

هر فردی از زمان جنینی تا بزرگسالی در معرض بارش انبوهی از اطلاعات مختلف و رنگارنگی است که توسط والدین،مدرسه،دوستان،جامعه و … به آن ترزیق شده است. با کنار هم گذاشتن این افکار و باورها فرد به مرور زمان در یک قالب اخلاقی_رفتاری جای می گیرد که به آن می توان گفت شخصیت!

در حالت کلی می توانیم بگوییم شخصیت شناسی به بررسی و شناخت ویژگی های طرف مقابل می پردازد.ویژگی هایی مانند پوشش فردی ،نحوه رفتار،نحوه صحبت کردن و … تا اینجا کمی با شخصیت و شخصیت شناسی آشنا شدیم.

همان طور که قبل تر در مقاله شخصیت شناسی مدالیتی توضیح مفصل و کاملی دادیم؛ افراد از نظر شخصیت شناسی مدالیتی به سه دسته :

  1. دیداری
  2. شنیداری
  3. احساسی تقسیم می شوند.

دوره رایگان « چطور شخصیت اطرافیانمان را بشناسیم و رابطه پایدار بسازیم؟»


تست شخصیت افراد احساسی

نحوه پاسخ دهی: هر کدام از این سوالات دارای 10 نمره است. بعد از خواندن هر جمله به نسبت دقیق بودن یا نبودن آن در یک بازه عددی 1 تا 10 به آن نمره دهید.

  1. از احساس سطح اشیاء آگاه هستم.سفتی و نرمی جایی که نشستم برایم مهم است.
  2. لمس کردن و لمس شدن را دوست دارم مانند ماساژ دادن و ماساژ گرفتن.
  3. نسبت به جنس لباسی که می پوشم حساس هستم.
  4. وقتی کسی را لمس میکنم از آرامش داشتن یا نداشتنش مطلع می شوم.
  5. از نسیم خنک بسیار لذت میبرم.
  6. وقتی به دریا می نگرم باید حتما آن را لمس کنم. مثلا روی شن ها قدم بزنم یا وارد آب شوم.
  7. هنگام دست دادن،دست طرف مقابل را لمس می کنم.
  8. برای اینکه مطلبی را بهتر یاد بگیرم راه میروم و می خوانم.
  9. دوست دارم با پای برهنه روی شن ها و ماسه ها بدوم.
  10. معمولا از جوراب استفاده نمی کنم.

نتیجه گیری: در پایان با جمع زدن نمراتی که به هر سوال داده اید باید یک عدد بین 10 تا 100 به دست آورید. اگر عددی نهایی شما بیش از 60 باشد شما احتمالا فردی احساسی هستید.

خصوصیات رفتاری افراد احساسی

اولین ویژگی: اگر احساسش خراب شد به همه چیز گیر می هد.

افراد احساسی به نوعی تک بعدی هستند و تمام رفتارها و عملکردهایشان معطوف به احساس و حس خودشان است. اگر حس و حال خوبی داشته باشند هر چیزی که به آنها بگویید بهترین پاسخ را می دهند اما اگر حالشان بد باشد به ساده ترین و تکراری ترین مسائل هم خرده می گیرند.

احساسی ها افرادی هستند که اگر گرمشان شود ، گرسنه شود ،کارشان گیر کند و … حسشان خراب می شود و این خرابی احساسشان آن ها را به مرز جنون می رساند:)

راهکار: بهترین راهکار این است که در سریع ترین حالت ممکن به آنها رسیدگی کنید و حسشان را بهتر کنید. اگر گرسنه است چیزی برای خوردن آماده کنید. اگر گرمش است سریع فضا را خنک کنید و خلاصه هرکاری کنید تا احساس شان بهتر شود.

احساسی

دومین ویژگی:به راحتی بیشتر از تجملات اهمیت می دهد.

فرد احساسی دقیقا همان شخصی است که همیشه راحتی خودش را در اولویت قرار می دهد. مثلا فرض کنید یک زوج برای خرید مبل به فروشگاهی رفته اند. خانم فردی دیداری است و مرد فردی احساسی. مسلما مرد احساسی برای انتخاب مبل روی تک تک مبل ها می نشیند و آن ها را امتحان می کند تا راحت ترین مبل را پیدا کند.

یا مثلا ممکن است فردی را در صف خرید بستنی ببینید که با پیژامه یا شلوارک ایستاده! اصلا نگران نباشید این فرد دقیقا یک شخص احساسی است که آخر شب دلش بستنی خواسته و اصلا حس خودش را خراب نکرده و با همان لباس خانگی به خرید رفته است.

در غذا خوردن افراد احساسی معمولا مایل هستند غذا را با دست میل کنند. چرا؟ چون عاشق لمس کردن هستند و قطعا لمس کردن بافت غذا به آن ها لذت دو برابری می دهد.

احساسی

سومین ویژگی: افرادی با حرکات آروم و آهسته هستند.

کسانی که معمولا رو به جلو مایل هستند و آهسته و شل راه می روند به احتمال زیاد فردی احساسی هستند.

چهارمین ویژگی: وقتی خسته باشد، حوصله حرف زدن ندارد.

شاید همسر شما فردی احساسی باشد . احتمالا وقتی بعد از یک روز پر کار به خانه می آید با پرسیدن یک سوال ساده بهم میریزد یا اصلا پاسخ شما را نمی دهد.

راهکار: بهتر است به همسر احساسی تان کمی زمان دهید تا حالش بهتر شود یا اینکه سعی کنید با ماساژ دادن یا یک شربت خنک در تابستان حسش را تغییر دهید.

پنجمین ویژگی: اگر از کسی ناراحت شود از آن فاصله می گیرد.

فرد احساسی به محض اینکه در یک فضا احساس بدی داشته باشد یا از کسی دلخور و ناراحت شود فورا آن مکان را ترک می کند و از شخصی که ناراحتش کرده فاصله می گیرد.

احساسی

رفتارهای احساسی ها چگونه است؟

حتما در مساجد دیده اید که عده ای از اشخاص تمام توان خود را جمع می کنند تا به دیوارها و یا ستون ها برسند و در آن جا بنشینند! ممکن است به خودتان گفته باشید که مگه چند دقیقه تکیه ندادن چقدر می تواند آزار دهنده باشد؟ واقعیت این است که احساسی ها همه جا به دنبال راحتی هستند و مسجد هم جز همه جا محسوب می شود پس طبیعی است که به دنبال دیواری برای تکیه دادن و راحت نشستن باشند.

افراد احساسی به مشاهده دریا بسنده نمی کنند آن ها باید روی شن ها قدم بزنند، باید وارد آب شوند، باید خیس شوند تا احساس کنند که به دریا آمده اند.این افراد برخلاف دو نوع دیگر شخصیت مدالیتی به مشاهده یا گوش دادن صدای امواج بسنده نمی کنند و معتقدند باید داخل آب بروند و آن را احساس کنند.

احساسی ها روی مبل به صورت شل و تکیه می نشینند و اصلا به خودشان سخت نمی گیرند؛ برعکس افراد دیداری که روی مبل معمولا خشک و صاف می نشینند و تکیه هم نمی دهند.

احساسی

صحبت کردن تیپ شخصیتی احساسی با مکث و آهستگی همراه است و معمولا این افراد حافظه خوبی در یادآوری نام افراد ندارند. فرد احساسی ممکن است ضرب المثل ها را جابه جا بگوید ولی منظورش همان است که می دانید.حین مکالمه از عبارت « حس کردم » و « احساس کردم » زیاد استفاده می کند.

سر کلاس مدرسه یا در دانشگاه حتما دانشجویانی را دیده اید که با وجود خالی بودن صندلی های ردیف های عقب تر باز هم فورا صندلی ردیف جلو را انتخاب می کنند؛ این افراد همان احساسی ها هستند آن ها نمی خواهند فاصله دوری با استاد یا معلم داشته باشند. حین صحبت و ارتباط گرفتن به فرد نزدیک می شوند و می خواهند حضور آن ها را حس کنند.

خوشحالی و ناراحتی احساسی ها چگونه است؟

این تیپ شخصیتی در مواقعی که خیلی خوشحال باشد مثل وقتی که هدیه ای دریافت کند، خوشحالی خود را با لمس کردن نشان می دهد. طرف مقابل را در آغوش می کشند، می بوسند، دستش را می فشارند و …

اما در مقابل هم ممکن است ناراحتی و عصبانیت خودش را نیز با لمس کردن نشان دهد. ممکن است فرد مورد نظر را نیشگون بگیرد یا برخورد فیزیکی داشته باشد.


دوره جامع و کاربردی شخصیت شناسی مدالیتی


نقاط قابل بهبود در احساسی ها چیست؟

قطعا هر فردی با هر تیپ شخصیتی در کنار تمام توانایی ها نقاط ضعفی نیز دارد که باید آن ها را اصلاح کند یا تلاش خودش را بکند که کمتر آن ها را در معرض بروز قرار دهد. در اینجا دو مورد از نقاط ضعف و قابل بهبود را ذکر می کنیم.

  1.  کامل گرایی در راحتی: این کامل گرایی در راحتی برای دیداری ها و شنیداری ها ناراحت کننده است.نوعی خودخواهی به حساب می آید که ما فقط به احساس و راحتی خودمان توجه کنیم و دیگران را اذیت کنیم. پس اگر فردی احساسی هستید شاید اطرافیان به شما گفته باشند که فقط به احساس خودتان توجه می کنید و به نیاز و راحتی دیگران اهمیتی نمی دهید.
  2. عدم درک دیگران: احساسی ها فکر می کنند که بقیه تیپ های شخصیتی هم مثل خودشان به دنیا نگاه می کنند و مانند آن ها رفع نیاز می کنند.در صورتی که چنین نیست و هر فرد باید با یادگیری مهارت ادراک توانایی درک تیپ های دیگر را نیز به دست آورد.

 

احساسی

نحوه ارتباط گرفتن با احساسی ها

نحوه پاداش دادن و ابراز علاقه به احساسی ها باید چیزی باشد که آن ها ازش لذت می برند مثل ماساژ دادن ، درست کردن یک غذای خوشمزه،در آغوش گرفتن آن ها. در اینجا یک نکته را حتما باید رعایت کنید و آن این است که بدانید افراد احساسی همان قدر که از لمس فیزیکی لذت می برند به همان میزان هم در مواقعی خاص از لمس شدن و در آغوش کشیده شدن متنفر هستند!

حتما می پرسید در کجا؟ وقتی که عصبی و سردرگم هستند، وقتی گرمشان است، وقتی گرسنه هستند، وقتی تنش دارند و … با بغل کردن و در آغوش کشیده شدن حالشان نه تنها بهتر نمی شود بلکه بدتر هم می شوند و ممکن است رفتار پرحاشگرایانه ای با شما داشته باشند.

افراد احساسی عمیقا از اینکه شوخی های فیزیکی با آن ها داشته باشید متنفر هستند و اصلا احساس خوبی با این کار از شما نمی گیرند. پس هرگز با یک مرد یا زن احساسی شوخی های بدنی نداشته باشید.

آیا مردان هم مثل زنان احساسی هستند؟

شاید تا اینجا مقاله این سوال برای شما پیش آمده باشد که دقیقا این تیپ شخصیتی احساسی ربطی به اینکه در عرف می گویند فردی احساسی است دارد یا نه؟

شاید بارها این جمله «فلانی آدم احساسی است » یا « تو خیلی آدم احساسی هستی » را شنیده باشید و یا حتی خودتان هم این جملات را بارها به دیگران گفته باشید.اما لازم است در اینجا برای درک بهتر شما یک موضوع را روشن کنم. فرد احساسی که در عرف مدنظر است کسی است که معمولا با احساسات لطیف خودش و به دور از منطق عقلی تصمیم گیری می کند.

اما در شخصیت شناسی مدالیتی منظور از تیپ شخصیتی احساسی بیشتر لمسی بودن فرد است تا عواطف و احساسات درونی آن.پس این نوع از احساسی بودن جنسیت ندارد و بسیار مردان و زنانی هستند که تیپ شخصیتی احساسی و لمسی دارند.

برای اینکه کامل تر با این موضوع آشنا شوید می توانید مقاله شخصیت شناسی مدالیتی که به جرئت می توانم بگویم جزء بهترین مقالات در این زمینه است را مطالعه کنید.

احساسی

جمع بندی کلی

همه دنیای احساسی ها ،حس شان است ؛ از احساس های روحی و روانی گرفته تا حس لامسه . حس چشایی و بویایی هم در همین دسته احساسی ها قرار گرفته است . برای یک احساسی حسی که در لحظه دارد برایش خیلی مهم است ؛مثلا اگر یه احساسی لباس رسمی بر تن داشته باشد و احساس راحتی نکند کلافگی به سراغشان می آید . یا زمانی که گرسنه می شوند یا هر زمانی که احساس هایش(حس لامسه ، چشایی و بویایی) خراب بشود ،کلافه و عصبانی میشوند و به زمین و زمان گیر میدهند .

نشانه های ظاهری احساسی ها

  1. آهسته و با مکث و سر حوصله صحبت می کنند
  2. هیجان کمتری در صحبت کردن نسبت به دیداری ها دارند
  3. در جریان مکالمه دوست دارند نزدیک فرد هم صحبتی باشند
  4. بدنشان کمی شل و رو به جلو هستند
  5. خیلی نزدیک تلویزیون و معلم می نشینند
  6. لمس شدن و لمس کردن را دوست دارند (عشق ماساژ هستند)
  7. اگر از کسی ناراحت شوند از آن فاصله میگیرند
  8. اگر بخواهند از کسی دلجویی کنند به شخص نزدیک می شوند (در آغوش کشیدن)

اگر که هم چنان مایل به دریافت اطلاعات بیشتری از شخصیت شناسی افراد احساسی،دیداری و شنیداری هستید می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای و به صورت رایگان دوره « چگونه شخصیت اطرافیانمان را بشناسیم و رابطه ای پایدار بسازیم» را دریافت و از آن لذت ببرید.

همینطور دوره جامع و فوق کاربردی « شخصیت شناسی مدالیتی » با بیش از 10 ساعت مطالعه و یک هدیه 3 ساعته آموزش ارتباط موثر می تواند با سر فصل های زیر کاملا نیازهای شما را پوشش دهد:

سر فصل های دوره جامع و کاربردی شخصیت شناسی مدالیتی

برای هر تایپ شخصیتی(دیداری ، احساسی ، شنیداری) به تفصیل موارد زیر بررسی می شود:

کاربرد شخصیت شناسی به روش مدالیتی: