پیشنهاد از طریق پیامک

دیداری ها و غیردیداری ها بسیار خوشحالم که کامل ترین سایت شخصیت شناسی مدالیتی را برای کسب اطلاعات انتخاب کردید.سایت www.abbasiali.com بهترین سایت برای دریافت اطلاعات در این زمینه است.

دیداری ها چه کسانی هستند؟

قبل از هر چیزی بیاید کمی راجع به شخصیت افراد و خود عبارت شخصیت شناسی یاد بگیریم.شخصیت تشکیل شده از الگو های رفتاری ،فکری و احساسی که در طول عمر تقریبا ثابت است و هر فرد را از فرد دیگر متمایز می کند.

هر فردی از زمان جنینی تا بزرگسالی در معرض بارش انبوهی از اطلاعات مختلف و رنگارنگی است که توسط والدین،مدرسه،دوستان،جامعه و … به آن ترزیق شده است. با کنار هم گذاشتن این افکار و باورها فرد به مرور زمان در یک قالب اخلاقی_رفتاری جای می گیرد که به آن می توان گفت شخصیت!

در حالت کلی می توانیم بگوییم شخصیت شناسی به بررسی و شناخت ویژگی های طرف مقابل می پردازد.ویژگی هایی مانند پوشش فردی ،نحوه رفتار،نحوه صحبت کردن و … تا اینجا کمی با شخصیت و شخصیت شناسی آشنا شدیم.

همان طور که قبل تر در مقاله شخصیت شناسی مدالیتی توضیح مفصل و کاملی دادیم؛ افراد از نظر شخصیت شناسی مدالیتی به سه دسته :

  1. دیداری
  2. شنیداری
  3. احساسی تقسیم می شوند.

یک نکته بسیار مهم در شخصیت شناسی

در شخصیت شناسی مدالیتی سه نوع تیپ شخصیتی وجود دارد که در بالا به آن ها پرداختیم. لطفا دقت کنید که همه ما تحت عوامل مختلفی دارای یک بعد پررنگ شخصیتی شده ایم اما این اصلا به این معنا نیست که شما صرفا دیداری باشید. همه ما هر سه نوع شخصیت را درون خودمان داریم فقط با یکی از آن ها راحت تر هستیم.

یک تمرین جالب برای این کار: لطفا با دست مخالف خودتان روی یک برگه اسمتان را بنویسید.نوشتن ممکن بود؟ بله قطعا توانستید بنویسید ولی آیا کار راحتی هم بود؟ احتمالا خیر کار آسانی نبوده. دقیقا همین اتفاق در شخصیت ما می افتد؛ ما هر دو دست را داریم اما با یکی از آن ها راحت هستیم. در اینجا هم هر سه تیپ شخصیتی در ما وجود دارد اما با یکی از آن ها راحت هستیم.

تست شخصیت شناسی دیداری ها

نحوه پاسخ دهی: هر کدام از این سوالات دارای 10 نمره است. بعد از خواندن هر جمله به نسبت دقیق بودن یا نبودن آن در یک بازه عددی 1 تا 10 به آن نمره دهید.

  1. من نسبت به هماهنگی رنگ ها حساس هستم.
  2. میدانم رنگ پوست یا چشم اطرافیانم چگونه است.
  3. تنوع در فضای خانه و زندگی را دوست دارم .(اگر مبل همش یه جا باشه خسته کننده است)
  4. می توانم صحنه ای را به خوبی توصیف کنم.
  5. از نقاشی کشیدن و خط خطی کردن لذت می برم.
  6. به طرز چیدن سفره غذا اهمیت می دهم .
  7. نسبت به تغییر چشمگیر وضع نور حساس هستم.(نور یهو کم و زیاد بشه)
  8. سرعت حرف زدنم از نظر دیگران تند هست.
  9. به وضعیت جسمانی خودم اهمیت می دهم.
  10. به ظاهر افراد ، مدل ماشین و مارک لباس آنها توجه می کنم .(روی رفتار های من اثر می گذارد)

نتیجه گیری: در پایان با جمع زدن نمراتی که به هر سوال داده اید باید یک عدد بین 10 تا 100 به دست آورید. اگر عددی نهایی شما بیش از 60 باشد شما احتمالا فرد دیدرای هستید.

دیداری

خصوصیات رفتاری دیداری ها

خب تا اینجا کار معلوم شد که شما دیداری هستید یا نیستید؛ احتمالا حین زدن تست تو ذهنتون گفتید که اهان این ویژگی خواهرمه،همسر یا دوستمه پس حتما ادامه کار رو هم مطالعه کنید تا هم خودتان هم اطرافیانتان را بهتر بشناسید.

همین اول کار بگم که نقطه مقابل و دشمن اصلی دیداری ها کسی نیست جزء تیپ شخصیتی احساسی. دیداری ها و احساسی ها کمتر با هم کنار میان و در کمتر مواقعی در کنار یکدیگر سازش می کنند.خب بریم سراغ خصوصیات دیداری ها:

ویژگی اول: به رنگ ها توجه خاص و ویژه ای دارند.

حتما پیش خودتان می گویید خب هر کسی رنگ خاصی را دوست دارد، درست هم می گویید هر کسی رنگ خاصی را دوست دارد اما دیداری ها یک رابطه دیگری با رنگ ها دارند. اگر یک فرد دیداری به فرض رنگ آبی را دوست داشته باشد در زندگی اش این رنگ را جاری می کند و در همه جا از آن استفاده می کند.

فرش ، پرده ها ، مبل و هر چیزی که فکرش را بکنید. همه چیز را با هم ست می کند و از بهم ریختگی رنگی بیزار است.پس یک فرد دیداری فراتر از آنچه که تصور کنید به ست بودن و هارمونی اطرافش توجه و دقت می کند.

دیداری

ویژگی دوم:به زیبایی بیشتر از راحتی اهمیت می دهند.

وقتی یک فرد دیداری قصد خرید مبل داشته باشد اصلا مبلی را تست نمی کند بلکه فقط به ظاهر آن توجه می کند و این دقیقا برعکس افراد احساسی بود که گفتیم در زمان خرید مبل تک به تک مبل ها را تست می کنند تا راحت ترین مبل را پیدا کنند، اما فرد دیداری در خرید مبل به رنگ پرده ها و فرش منزلش بیشتر از هر چیزی توجه می کند.

دیداری ها همان افرادی هستند که ساعت ها زمان را صرف تهیه غذا می کنند، غذا و دسر را تزیین می کنند، سفره ای بسیار زیبا و شکیل می چینند و قبل از میل کردن غذا و لذت بردن از طعم غذاها باید از ظاهر سفره لذت ببرند. باید قبل از شروع به خوردن غذا حتما از سفره عکس بگیرند.

حالا در همین مورد تصور کنید یک مرد احساسی با یک زن دیداری زندگی کنند. خانم دیداری تا سفره رو پهن می کند آقا احساسی با ذوق میخواد بره تو غذا و ازش لذت ببره و خانم دیداری جیغ میزنه که صبر کن من هنوز عکس نگرفتم!

دیداری

ویژگی سوم:توجه ویژه به ظاهر و اندام خودشان دارند.

افراد دیداری مدام خودشان را از بیرون مشاهده می کنند که کاملا بی عیب و نقص به نظر برسند.لباس پوشیدن و اندام شان بسیار برایشان با اهمیت است و بودجه زیادی را صرف این کار می کنند.دیداری ها همان کسانی هستند که برای آماده شدن باید یک ساعت زمان داشته باشند، مهمانی یا خرید برای آن ها فرقی ندارد باید همیشه مرتب و منظم به نظر بیایند.

برای این افراد خوب دیده شدن بسیار مهم است پس سعی نکنید دقیقه نود آن ها را به مهمانی دعوت کنید چون یا دعوت شما را قبول نمی کنند یا اگر قبول کنند قطعا با تاخیر چشمگیری خواهند رسید.یک دیداری اگر زمان کافی نداشته باشد بین غذا خوردن و آماده شدن کدام را انتخاب می کند؟ قطعا حاضر شدن!

فرد دیداری در خانه هم لباس های مرتب و شیک می پوشد و راحتی خودش را در اولویت های بعدی قرار می دهد دقیقا برعکس فرد احساسی که در خانه با هر چیزی یا هیچی می چرخد.

دیداری

ویژگی چهارم:معمولا مشکل پسند هستند.

این دسته از افراد در خرید کردن معمولا افرادی مشکل پسند و سخت پسند هستند و به راحتی خرید نمی کنند. دچار نوعی از کمال گرایی در لباس پوشیدن هستند و هر چیزی را با چیز دیگر نمی پوشند.اینجا تفاوت یک احساسی که راحت طلب بود و به محض احساس راحتی در یک لباس خرید می کرد مشخص می شود.

ویژگی پنجم:فرم بدنی صاف و خشکی دارند.

کمتر دیده می شود که یک فرد دیداری رو مبل لم دهد یا با پاهای باز و شل بنشیند! دیداری ها معمولا لبه مبل و با کمر صاف می نشینند. حین راه رفتن نیز به صورت صاف و رسمی ، با سری رو به بالا حرکت می کنند درست برخلاف افراد احساسی که شل و راحت بودند.

ویژگی ششم:نظر دیگران برایشان مهم است.

دیداری ها همان هایی هستند که با سیلی صورتشان را سرخ نگه می دارند. نظر دیگران برای این دسته افراد بسیار مهم است و تحت هر شرایطی خودشان را کنترل می کنند که مبادا نظر دیگران راجع آن ها خراب شود.

ویژگی هفتم:دیداری ها دوست دارن مورد توجه قرار بگیرند و نظرات دیگران را راجع خودشان بدانند.

این دسته از تیپ شخصیتی مدالیتی مایل هستند که مدام خودشان را در معرض توجه مثبت قرار دهند و نظر دیگران را بدانند. معمولا کاربران فعال اینستاگرام افراد دیداری هستند و از این کار لذت می برند.استوری های زیادی می گذارند،معمولا زیاد عکس و فیلم می گیرند و علاقه مند به ثبت تصویری لحظات خودشان هستند.

دیداری

اگر دیداری ها ناراحت شوند…

اگر افراد احساسی ناراحت شوند محیط را ترک می کنند اما دیداری ها محیط را ترک نمی کنند چرا؟ چون آماده نیست که بزنه بیرون:) پس به جای اینکه به خودش زحمت آماده شدن بده کار راحت تری را انتخاب می کند و آن هم نگاه نکردن به شخص مورد نظر است.

شما هر کاری کنید فرد دیداری چشمانش را از شما پنهان می کند و به هیچ عنوان به شما نگاه نخواهد کرد.بهترین زمان در این لحظه این است که شما خودتان را کنترل کنید و اصرار نداشته باشید که به شما نگاه کند، مدت زمان کوتاهی را به شخص زمان دهید و اجازه دهید کمی آرام شود سپس با شروع به صحبت خود شخص دیداری هم کم کم مایل به صحبت می شود. می دانید چرا؟ چون دیداری ها بدون نگاه کردن به طرف مقابل نه می توانند صحبت کنند و نه می توانند کاملا متوجه حرف مقابل شوند:)

ویژگی های ظاهری دیداری ها چیست؟

  1. دیداری ها سر و بدنی راست و صاف دارند. کمتر پیش می آید که یک فرد دیداری در جمعی دراز بکشد یا روی صندلی ولو شود، معمولا تحت تاثیر هر عواملی هم که باشند باز خودشان را کنترل و بدنشان را صاف و درست نگه می دارند تا مبادا از بیرون بد به نظر برسند.
  2. افراد دیداری تند و با سرعت صحبت می کنند. دلیل این نوع صحبت کردن چیزی جزء تصویر سازی ذهنی شان نیست. این افراد تصویری را در ذهن مجسم و شروع به صحبت می کنند دلیل سرعت در مکالماتشان هم همین است. ممکن است تصویر ذهنی شان پاک شود و نتوانند صحبتشان را ادامه دهند.
  3. استفاده از زبان بدن در دیداری ها بسیار مشهود است. این دسته از تیپ شخصیتی مدالیتی هنگام صحبت کردن حتما باید از زبان بدن استفاده کند و بدون تکان دادن دست ها نمی توانند صحبت کنند. «یادمه یکبار دیداری بهم گفت اگر دستامو ازم بگیرن دیگه نمی تونم حرف بزنم»
  4. دیداری ها از تکیه کلام «ببین» و «نگاه کن» خیلی استفاده می کنند و معمولا جملاتشان را با این دو واژه یا هم خانواده های این ها شروع می کنند.

احساسی

اگر که هم چنان مایل به دریافت اطلاعات بیشتری از شخصیت شناسی افراد احساسی،دیداری و شنیداری هستید می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای و به صورت رایگان دوره « چگونه شخصیت اطرافیانمان را بشناسیم و رابطه ای پایدار بسازیم» را دریافت و از آن لذت ببرید.

همینطور دوره جامع و فوق کاربردی « شخصیت شناسی مدالیتی » با بیش از 10 ساعت مطالعه و یک هدیه 3 ساعته آموزش ارتباط موثر می تواند با سر فصل های زیر کاملا نیازهای شما را پوشش دهد:

سر فصل های دوره جامع و کاربردی شخصیت شناسی مدالیتی

برای هر تایپ شخصیتی(دیداری ، احساسی ، شنیداری) به تفصیل موارد زیر بررسی می شود:

کاربرد شخصیت شناسی به روش مدالیتی: