پیشنهاد از طریق پیامک

چگونه استرس را درمان کنیم ؟ برای جواب دادن به این سوال باید اول استرس رو بشناسیم ، بدونیم از کجا میاد و چه عملکردی داره ؟ در این مقاله از سایت www.abbasiali.com میخوایم راجب استرس و اینکه چگونه استرس را درمان کنیم حرف بزنیم .قسمت هایی از این مقاله از صحبت های خانم مک گونیگل Kelly MacGonigal در سخنرانی تد گرفته شده است.

چگونه استرس را دوست خود کنیم ؟

خب با یه سوال شروع میکنم. کیا در سال گذشته استرس کمی رو تجربه کردن ؟ کیا در سال گذشته استرس متوسطی رو تجربه کردن ؟ و کیا در سال گذشته استرس زیادی رو متحمل شدن ؟ بله خود من هم در سال گذشته استرس زیادی رو تجربه کردم . استرس باعث ایجاد ریسک در تصمیم گیری ها میشه . استرس سلامت شما رو تهدید میکنه . استرس روحیه و سلامت روانی شما رو تضعیف میکنه و … همه ما این جملات را بارها و بارها شنیدیم . در واقع استرس برای همه ما به عنوان یه دشمن خونخوار که قراره جون و زندگی مارو تصاحب کنه شناخته شده اما قراره کمی بیشتر استرس رو بشناسیم تا بهتر بتونیم راجبش قضاوت کنیم . نتایج یک تحقیق راجب استرس نشون داده که : در این تحقیق 30 هزار بزرگسال در امریکا مورد ازمایش قرار گرفته اند و ازشون خواسته شده که جواب این سوال رو بدن .سوال از این قراره که چه میزان استرس رو در سال گذشته تجربه کردید و آیا باور دارید که استرس برای شما مضر است ؟ و بعد از پاسخ به این سوال تا چند سال این افراد تحت نظر بودند و آمار مرگ و میر انها مورد توجه قرار گرفت .

چگونه استرس را درمان کنیم؟ علی عباسی

آزمایش استرس

اول خبر بد کسانی که در سال گذشته استرس زیادی رو تجربه کرده بودند 43% احتمال افزایش مرگ رو داشتند . اما این فقط برای کسانی بود که باور داشتند استرس برای انها مضر است و سلامت انها را به خطر می اندازد . اما در مقابل کسانی که استرس زیادی رو تحمل کرده بودند اما اعتقادی به مضر بودن اون نداشتند احتمال خطر مرگشون اونقدرها هم  بالا نبود . در واقع انها کمترین میزان ریسک مردن  رو داشتند حتی در مقابل کسانی که استرس کمی را تجربه اما باور به خطرناک بودن استرس داشتند ! این مطالعات اینطوریتخمین میزند  که در مدت 8 سالی که این افراد رو تحت نظر داشتند 182 هزار فرد به صورت ناگهانی و یک دفعه فوت شدند ، نه به خاطر استرس داشتن بلکه به خاطر باور بر اینکه استرس برای شما ضرر داره . پس اگر این آمار رو تقسیم بر 8 کنیم یعنی چیزی بیش از 20 هزار مرگ در سال . این مرگی بوده که ناشی از باور به مضر بودن استرس پیش امده . خب اگر این ارزیابی درست باشه باور داشتن به بد بودن استرس میشه پانزدهمین دلیل برای مرگ در امریکا! وحشتناک نیست ؟ حتی این عدد در همان سال بیشتر از میزان فوت شدگان در اثر سرطان پوست ، ایدز و یا قتل بوده . حالا میتونید درک کنید که چرا اون جملات راجب به مضر بودن استرس تا چه میزان مرگبار بوده است .

آیا تغییر نگرش شما به استرس میتونه زندگی شما رو سالم تر کنه؟

و اینجاست که علم میگه بله ، میتونه . اینجاست که با تغییر دادن ذهن راجب استرس میشه پاسخ بدن به استرس رو نیز متفاوت کرد . حالا برای توضیح عملکرد استرس میخوایم وانمود کنیم شما در یک مطالعه که برای استرس طراحی شده دارید شرکت میکنید. اسم این مطالعه ازمون استرس جمعی است . شما به یک آزمایشگاه میاین و بهتون میگن در 5 دقیقه باید یک سخنرانی بدون هیچ زمینه ای راجب نقاط ضعفتون بدین. شما هم در شرایطی این کار رو باید انجام بدید که هیئت متخصص ارزیابی درست مقابل شما نشسته اند. برای اینکه مطمئن بشید نمام صحنه چیجوریه باید بدونید که یه نور خیلی قوی همراه با یک دوربین روی شماست . در همین حالت تیم ارزیابی از شما ایراد گرفتن که واقعا شما این نقاط ضعف رو دارید و باهاشون زندگی میکنید ؟! در همین حال که وضعیت روحی خرابی دارید از شما یه تست ریاضی هم گرفته میشه . بهتون میگن از 995 شروع کن به عقب شمردن اونم با سرعت زیاد و مدام به شما میگن خیلی کندی زودتر لطفا زودتر …ای وای اشتباه گفتی ، وایسا وایسا ، دوباره از اول بشمار . حالا فکر کنم خوب اوضاع  رو درک کردید و اگر تو این موقعیت بودید حتما تا الان دچار استرس و تپش قلب شده بودید. شایدم شروع به عرق کردن کرده باشید و طبیعتا این علائم رو میزارید به حساب استرس داشتن و اینا علائمی هستش که نشون میده شما نتونستید خب از عهده این چالش بربیاین. حالا بیان و مسئله رو جور دیگه نگاه کنیم . اگر این علائم نشونه نیرو گرفتن بدنتون باشه چی ؟ نشونه های اینکه بدنتون داره نیرو میگیره تا از پس چالش پیش رو بربیاد. این دقیقا چیزی بود که به شرکت کنندگان در آزمون جمعی استرس هاروارد به گفته شده بود .قبل از اینکه اونا آزمون رو انجام بدن بهشون آموزش داده بودن که استرس رو به عنوان یه نیرو برای مواجهه با استرس بپذیرند . مثلا گفته شده بود اگر تپش قلب گرفتی نگران نباش بدنت داره خودش رو آماده میکنه . اگر سریع تر نفس کشیدی نگران نباش این باعث میشه که به مغزت سریع تر اکسیژن برسه . در نهایت شرکت کنندگانی که یاد گرفته بودن به این نشونه ها به عنوان علائم موفقیت نگاه کنن ، استرس کمتری داشتند و بی قراری کمتری رو تجربه کردن . حتی اعتماد به نفس بیشتری داشتند اما موضوع اصلی که تعجب برانگیز بود این بود که چطور عکس العمل فیزیکی اونا به استرس تغییر کرد ؟ در عکس العمل معمولی استرس ضربان قلب بالا میره و رگ ها منقبض میشه این حالت خیلی شبیه به یک بیماری قلبی عروقی است و قرار گرفتن به مدت طولانی در این شرایط اصلا برای سلامتی خوب نیست .اما وقتی به شرکت کنندگان در این آزمون گفتند که استرس اصلا چیزی بدی نیست و دیدشون رو به استرس تغییر دادن نتیجه جالبی حاصل شد اونم این بود که رگ های خونی انها کامل بدون تغییر و ارام ماندند. قلبشان همچنان تند تند میزد اما وضعیت آن بسیار بهتر از زمانی بود که باور داشتند استرس یک بیماری است و مدام به دنبال چگونه استرس را درمان کنیم بودند. این حالت بسیار شبیه به حالتی است که شما لذت شجاعت را تجربه میکنید . همین یک تغییر راجب به مضر یا طبیعی بودن استرس میتواند تا این حد وضعیت بیولوژیکی شما را تحت تاثیر قرار دهد . تفاوت حمله قلبی ناشی از استرس در سن 50 سالگی و سالم زندگی کردن تا 90 سالگی. این علم جدید استرس به ما نشون میده که تا چه حد طرز فکر شما در چگونه استرس را درمان کنیم موثر است .

 

چگونه استرس را درمان کنیم ؟

من دیگه نمیخوام به شما بگم استرس چیز بدیه و باید ازش دوری کنید . میخوام شما رو در مواجهه با استرس بهتر کنم . اگر شما اول مقاله گفتید که استرس زیادی رو در سال گذشته داشتید . باید بدونید ماهم میتونیم زندگیتونو نجات بدیم.چون خوشبختانه دفعه بعد که از استرس تپش قلب گرفتید این مقاله یادتون میاد و با خودتون میگید که این بدن منه ، بدن من داره به من کمک میکنه که از پس این چالش بربیام . وقتی که به استرس این نگاه رو داشته باشید بدنتون شما رو باور میکنه و پاسخ سالمتری به استرس میده . حالا وقت این رسیده که یکی از نشناخته ترین خصوصیت های واکنش به استرس رو بهتون بگم . اون اینه که استرس شما رو اجتماعی میکنه ،برای درک کردن این وجه از استرس باید هورمونی رو بهتون معرفی کنم به نام اکسی توسین . اکسی توسین یه مدت خیلی مورد توجه دانشمندان بود و اسمش رو هم گذاشته بودن هورمون در آغوش گرفتن . این اسم رو برای این گذاشتن چون وقتی کسی رو در آغوش بگیرید میزان این هورمون در شما افزایش پیدا میکنه. اما این بخش خیلی کوچکی از کارایی هورمون اکسی توسین در بدنتون هست . در واقع این هورمون یک هورمون عصبی هست که غریزه اجتماعی بودن را در شما تنظیم میکنه و شما رو تشویق میکنه که کارهایی رو برای بهتر کردن روابط با آدمهای اطرافتون انجام بدید . اکسی توسین به شما تمایل برای برقراری ارتباط فیزیکی با دوستان و آشنایانتون میده . در واقع همدلی شما  رو افزایش میده حتی باعث میشه بیشتر مایل باشید برای کمک کردن به بقیه و حمایت از کسانی که براشون اهمیت قائل هستید . تا جایی که بعضی ها پیشنهاد دادن ما باید مثل مواد مخدر اکسی توسین مصرف کنیم تا مهربون تر بشیم و همدلی بیشتری داشته باشیم . اما اینجا بیشترین چیزی که مردم راجب اکسی توسین نمیدونن اینکه این هورمون ، یک هرمون استرس است که غده هیپوفیز شما به عنوان بخشی از علائم استرس اونو بیرون میریزه . مثل ادرنالینی که باعث تپش قلب میشه ، اکسی توسین هم واکنش بدن شما در مقابل استرس است . ترشح اکسی توسین در مواقع استرس زا باعث میشه شما به دنبال کسی باشید که از شما حمایت کنه . واکنش بدن شما به این هورمون باعث میشه که شما تحریک بشید تا احساساتتون رو با یه نفر در میان بزارید به جای اینکه این احساسات رو در خودتون بریزید . پاسخ طبیعی بدن شما به استرس اینکه میخواد مطمئن بشه که وقتی یه ادم دیگه در زندگی با این مشکل درگیره شما متوجه این مشکل و استرس میشید . بنابراین شما میتونید از هم حمایت کنید . پاسخ بدن شما به استرس اینکه میخواد شما در این مواقع در کنار کسانی باشید که شما رو دوست دارند .

چگونه استرس را درمان کنیم؟

پس دانستن این چیزا چیجوری میخواد به سلامتی شما کمک کنه ؟

اکسی توسین فقط مغز شما رو تحت تاثیر قرار نمیده بلکه روی بدن شما هم تاثیر داره . یکی از اصلی ترین وظایفش اینکه از سیستم قلب و عروق شما در برابر استرس حفاظت میکنه . در واقع یک جور ضد التهاب طبیعی است و همینطور کمک میکنه رگهای خونی شما موقع استرس اروم و عادی بمونن اما بین تمام تاثیراتی که اکسی توسین برای بدن داره تاثیر مورد علاقه ش در واقع اونی هست که روی قلب واقع میشه . قلب ما گیرنده هایی برای دریافت این هورمون داره و اکسی توسین به احیا کردن سلول های قلب کمک میکنه و هرگونه اسیب ناشی از استرس رو بهبود میده پس این هورمون استرس قلب مارو تقویت میکنه . نکته جالبش اینکه تمام این مزیت های فیزیکی اکسی توسین به واسطه رفتار اجتماعی و حمایت دیگران تقویت میشه . اینجوری که وقتی شما استرس دارید و میرید داخل جمع چه برای اینکه کسی از شما حمایت کنه  و یا چه برای برقراری ارتباط اجتماعی باشه اون موقع بدن شما هورمون بیشتری رو ازاد میکنه و پاسخ بدن شما به استرس سالمتر میشه و در واقع سریع تر بهبود پیدا میکنید . این فوق العاده ست بدن شما خودش یک مکانیزم برای بهبود شما در مقابل استرس داره که اصلا با استرس کار میکنه .

صحبت آخر راجب اینکه چگونه استرس را درمان کنیم ؟

از شما میخوام که به این قسمت خوب توجه کنید . چون ممکنه بتونید باهاش جون یک نفر رو نجات بدید . این مطالعه برای حدود 1000 فرد بالغ در آمریکا انجام شده که بین حدود  34 تا 93 سال سن دارند. از اونا پرسیده شده چه میزان استرس را در سال گذشته تجربه کردید ؟ و سوال بعدی این بود که چقدر زمان برای کمک به دوستان ، همسایگان و افراد درون جامعه سپری کردند . بعد از اون در 5 سال آینده از آمار رسمی استفاده کردن تا ببینند چه تعداد از اونها دیگه در قید حیات نیستند و فوت شدن . خب اول خبرای بد هرگونه مشکل و بحران های مالی و خانوادگی خطر مردن رو 30 %  افزایش میده اما این آمار برای همه صدق نمیکنه . افرادی که برای توجه و حمایت از دیگران وقت گذاشته بودن هیچ افزایش خطری مرتبط با استرس رو نشون ندادن در واقع 0% بود . توجه و حمایت از دیگران حالت مقاومت در مواجهه با استرس رو برای ما ایجاد میکنه . بنابراین دوباره میبینیم که علائم مخرب و تاثیر استرس بر زندگی شما دست خود شماست . اینکه چطور فکر میکنید و چطور عمل میکنید میتونه تجربه شما رو در مقابل استرس کاملا متفاوت کنه . وقتی شما واکنش طبیعی بدنتون در مواجهه با استرس رو مفید ببینید دارید از خودتون محافظت میکنید. وقتی انتخاب میکنید در هنگام استرس با دیگران ارتباط برقرار کنید و حمایت کننده باشید در مقابل استرس مقاوم میشید . استرس به ما درک حال قلبمون رو میده قلب مهربونی که حمایت و کمک به دیگران رو میخواد .

یک توصیه برای دوست ماندن با استرس و چگونه استرس را درمان کنیم

چیزی که ما ازش مطمئن هستیم اینکه جستجو یک مفهوم در زندگی خیلی برای سلامتی ما مفیدتره تا تلاش برای دوری کردن از زحمت و دردسر .به نظر من به جای اینکه مسئله رو اینجوری نگاه کنیم بهتره بریم دنبال چیزی که به زندگیمون معنی میده و بعد به خودمون اعتماد داشته باشیم که از پس اون برمیایم .

در این مقاله از سایت www.abbasiali.com درمورد استرس و درمان اون حرف زدیم اگر فکرمیکنید این مقاله ممکنه برای کسی مفید باشه حتما مارو بهش معرفی کنید . علی عباسی