پیشنهاد از طریق پیامک

کمال گرایی موضوع این مقاله از سایت www.abbasiali.com  است .اول با یک اطلاعات کلی راجب کمال گرایی یا کمال طلبی آشنا خواهید شد و بعد هم یک سری راهکار برای مقابله با کمال گرایی خواهید داشت.

رنگی بودن مطالب برای مراقبت از چشمان شماست،این کار به مطالعه راحت تر شما کمک می کند.

از این جا شروع کنیم که کمال طلب کیست؟کمال گرا شخصی است که تمایل بیش از اندازه ای برای بدون نقص بودن دارد.این فرد استانداردهای خیلی بالایی برای خودش تعریف می کند.خیلی ها فکر می کنند که کمال گرایی به معنی داشتن اهداف با استاندارهای خیلی بالاست.کمال طلبی فقط هدفگذاری و تعیین استاندارهای بالا نیست .شخصی که دچار کمال طلبی است در درجه اول برای خودش هدف ها و استاندارهایی را انتخاب می کند که کلا قابل دستیابی نیستند و هیچ منطقی هم پشت آن استاندارها وجود ندارد.

به طور مثال فرد می خواهد بهترین همسر باشد یا بهترین والد ، دوست دارد بهترین کارآفرین باشد و… فردی که دچار کمال گرایی است نه تنها از این استاندارهای عجیب برای خودش استفاده می کند بلکه می خواهد یک قدم فراتر از آن ها نیز بگذارد.این اشخاص مدام در حال تلاش کردن برای بدون نقص بودن هستند و متاسفانه اغلب ارزش های خودش و دیگران را هم به همین موفقیت ها و بدون نقص بودن ها گره می زند.وقتی که درگیر کمال طلبی باشیم نه تنها از خودمان این توقعات را داریم حتی از بقیه هم می خواهیم که طبق استاندارد های فوق عالی ما کار کنند و هیچ عیب و نقصی نداشته باشند.

 

بر اساس تحقیقات دانشگاه ویرجینیا نشان داده که از هر پنج نفر دو نفر درگیر کمال گرایی منفی هستند.در سال های اخیر در سه دسته افزایش کمال طلبی منفی داشته ایم. در دسته اول فرد از خودش انتظار دارد که کامل و بدون نقص باشد که در این زمینه در سالهای اخیر بیشتر از 10 درصد افزایش کمال گرایی داشته ایم.در دسته دوم از طرف جامعه کامل بودن به ما تحمیل می شود یعنی جامعه انتظار بی نقص و بهترین بودن از ما دارد که در این زمینه 33 درصد افزایش کمال طلبی داشته ایم . در دسته سوم علاوه بر خواست خودمان بر کامل بودن از اطرافیان مان هم انتظار و توقع کامل و بدون نقص بودن داریم و در این قسمت نیز 16 درصد افزایش وجود داشته است.

کمال گرایی بد است؟

آیا کمال طلبی همیشه بد است؟ یا در صورت هایی هم ممکن است کمال گرایی مثبت و خوب هم داشته باشیم؟ کمال طلبی اگر صرفا به هدفگذاری بلند پروازانه و استانداردهای عجیب ختم شود لزوما مخرب نیستند، حتی ممکن است آدم هایی را بشناسید که استاندارد های بالایی برای خودشان دارند و از این برای افزایش انگیزه خودشان استفاده می کنند.اما مسئله این است که اگر به اون اهداف و خواسته ها نرسیدیم ، در اون حالت چیکار می کنیم؟کمال گرای منفی زمانی معنا پیدا می کند که فرد هدفگذاری های اشتباه و خواسته های غیر قابل دسترس برای خودش در نظر می گیرد و بعد همین اهداف دست و پاشو میبندد و بهش اجازه نمی دهد که کاری انجام دهد و علاوه بر این جنبه های دیگر زندگی هم تحت تاثیر قرار می دهد و تخریب می کند.

همون طور که قبل تر گفتم کمال گراها ارزش خودشان را گره می زنند به رسیدن به استانداردها و رسیدن به اون اهداف و طبیعی هم است که وقتی دچار کمال طلبی می شوند در صورتی که شکست بخورد خودش را یک بازنده به تمام معنا می داند و هیمن می تواند آسیب های جدی بهش بزند. همیشه قدم اول از آگاهی شروع می شود یعنی اینکه آگاهی داشته باشیم که ما دچار کمال طلبی منفی هستیم یا نیستیم؟ در ادامه یک سری ویژگی های آدم هایی که دچار کمال گرایی منفی هستند را بازگو می کنیم.

کمال گرایی

ویژگی های افراد  کمال گرا

کسی که درگیر کمال گرایی است یا باید یک کاری را از اول فوق العاده شروع کند به انجام یا اینکه اگر از اول همه چی عالی نبود دیگه بیخالش می شود و رهایش می کند.کسی که درگیر کمال گرایی است خیلی سخت کاری را شروع می کند یا بهتره بگویم مدام انجام دادن کارها زا به تعویق می اندازد به امید اینکه بهترین زمان ممکن برسد ولی خودتان هم می دانید که بهترین زمان ممکن پیش نمی اید و خیلی از اوقات می دانید که باید شروع کنیم و لازم نیست منتظر بهترین زمان باشیم.

کسی که درگیر کمال طلبی است مدام می خواهد بهترین حالت خودش باشد.همان طور که قبل تر هم گفتم کمال گرا ها فقط از خودشان انتظار ندارند بلکه از دیگران هم توقعات بالایی دارند.از بچه و همسرشان هم می خواهند بسیار بی نقص باشند. کسی که درگیر کمال طلبی است مدام همه یا هیچ می کند.یعنی یا باید همه چی عالی باشد یا اصلا نیازی نیست وجود داشته باشد.


یکی از دلایل اصلی پایین بودن عزت نفس کمال گرایی است

برای افزایش عزت نفس و از بین بردن کمال گرایی کلیک کنید


کمال طلبی می تواند باعث شود که ما زمان انجام کارها را از دست بدهیم مثلا اگر قرار است یک پروژه را سر وقت تحویل دهیم حتما این کار را با تاخیر انجام می دهیم.این افراد معمولا بین خانواده و دوستان به بدقولی معروف هستند.متاسفانه کمال طلب ها خیلی خودشان را با دیگرا مقایسه می کنند و مدام فکر می کنند که نکنه من الان بهترین نباشم. وای یه وقت فلانی بهتر از من نباشه؟! این ویژگی حسرت های زیادی را به دل آدم می گذارد. حسرت کارهایی که توانایی انجام دادن آن ها وجود داشت اما هرگز شروع نشد، کارهایی که نیمه راه ماندند، حسرت بهترین نبودن و…

از طرف دیگر کسی که دچار کمال طلبی است از اون جایی که مدام منتظر شرایط آرمانی برای بهترین شدن است شدیدا دچار اهمال کاری می شود.از اونجایی که بهترین زمان و بهترین موقعیت زمان انجام کاری معمولا پیش نمی اید، فرد کارش را عقب می اندازد و دچار تنبلی و اهمال کاری می شود.یک ویژگی دیگر این افراد این است که ارزش خودشان را به اهداف غیر واقع بینانه خودشان گره زدند و چون این اهداف عجیب هستند معمولا به آن ها نمی رسند و همین باعث می شود که دچار استرس شوند و حس کنند که خوب و کافی نیستند.

کمال گرایی

اصلا از کجا بفهمیم دچار کمال طلبی هستیم یا نیستیم؟

کمال طلبی ویژگی یک شخص سالم است زیرا هر فردی می خواهد که یک چیز و موقعیت بهتری داشته باشد.مهارت بیشتری کسب کند، به نقطه بهتری برسد، مورد توجه افراد بیشتری قرار بگیرد و … این کمال گرایی زمانی منفی می شود که من بیشتر از آن که شوق رسیدن به چیزی را داشه باشم ترس نرسیدن به آن را داشته باشم.این دو احساس در کنار هم چیزی است که همه ما در اکثر مسائل زندگی با آن روبه رو هستیم.

حتی در مواردی مثل ازدواج هم زمانی که نامزدی می کنیم هم اشتیاق زیادی جهت رسیدن به آن فرد را دارم و هم ترس بسیاری به خاطر از دست دادنش دارم.این که حجم احساس ما از کدام یک از این دو مورد باشد ملاکی است برای تشخیص اینکه در مسیر کمال طلبی مثبت یا منفی هستیم.در کمال طلبی منفی فرد در هر نقطه ای که می رسد بدون صبر یک نقطه جدید برای رسیدن تعریف می کند تا دوباره به تکاپو بیفتد و می توانیم بگویم که فقط رفتن برای شخص ملاک قرار گرفته است.یک وزن مثبت می دهند به همیشه در تکاپو بودن !

کمال طلبی منفی بسیار مقاوم است و خلاص شدن از آن نیز یک تلاش و پشتکار حسابی می خواهد.حتما می پرسید آخه چرا؟ دلیلش در عین سادگی پیچیده است . چون کمال طلبی منفی به شدت از خود فرد و جامعه تشویق و پاداش می گیرد.بیاید یک فرزند را تصور کنیم از زمانی که در دل مادر جا خوش می کند؛ والدین آن به دنبال چی هستند؟ بهترین دکتر، بهترین بیمارستان، بهترین اتاق، بهترین لباس ها و… تا بزرگتر می شود و به دنبال بهترین مهدکودک و مدرسه و بهترین رشته و دانشگاه و … عملا کمال طلبی منفی والدین است که خیلی وقت ها اجازه نمی دهند فرزند در شرایط عادی رشد کند و نرمال باشد.

شما برای ماشین خودتان چه بنزینی را انتخاب می کنید؟ بنزین عادی یا یورو 4 یا بنزین سوپر؟ اگر جیب تان این فضا را به شما دهد قطعا بنزین سوپر و عالی.پس یک جورایی کمال طلب بودن به ما در جامعه تا حدودی تحمیل شده است.اما این که این کمال طلبی را ما به سمت منفی یا مثبت رشد دهیم و تغذیه اش کنیم انتخاب خودمان است.

کمال گرایی

مقابله با کمال گرایی

مقابل کمال طلبی منفی پر دستاوردی است .زمانی که بفهمید نمیشه و نمی توانید تمام سنگ ها را با هم بلند کنید؛ شروع کنید یک دونه یک دونه این سنگ ها را به مقصد برسانید و یک دستاورد برای خودتان ایجاد کنید.با توجه به محدودیت های زمانی، روابط و بودجه و … تصمیم بگیرید که کدام سنگ برای شما در درجه اول و دوم و سوم است و به نوعی با اولویت بندی های بهتر سنگ ها را بچینید و شروع کنید یکی یکی بلند کردن.

افرادی که دچار کمال گرایی منفی هستند معمولا چون در دنیای واقعی دستاوردهای کمی دارند و از خودشان ناراضی هستند برای جبران این نارضایتی در ذهنشان شروع می کنند به ساختن استانداردهای بسیار بالا که آن کمبود را جبران کنند.به طور مثال می گویند: درست است که نتواستم برای دانشگاه فلان آماده شوم اما در عوض باید ماشین من فلان مدل باش! این طور نیست ما اگر بخواهیم به این صورت به ناکامی ها پاسخ دهیم در یک نقطه به این مرحله می رسیم که ، تحصیلات بالایی داریم،همسر زییایی داریم ، خانه و ماشین خوبی داریم اما عقده ای هستیم! این گره وجودی ما باعث می شود که همان خانواده بی عیب و نقص به ناگهان از هم می پاشد چون دیگر نقطه ای برای رسیدن ندارد. چون در تمام مدت این سالها معنا و ارزشی از زندگی و اطرافیانش جز بهترین بودن نداشته.

یکی از مشکلات اساسی افراد کمال طلب همیشه کمبود وقت است . به طور مثال برای مهمانی رفتن باید ماسک بزنند، ارایشگاه بروند، بهترین اتوشویی لباس هایشان را اتو کند، عکس بگیرند یک لایو اینستاگرام بگذارند و در نهایت موقع شام به مهمانی می رسند! ریزه کاری هایی که بی نهایت جزئی هستند را باید حذف کنید . سخت است اما برای شروع به کارهایی که نمی توانید از آن ها دل بکنید کاری نداشته باشید ، بروید سراغ کارهایی که بسیار جزئی هستند.

تصور کنید برای اولین بار قرار است به منزل دوستتان که به تازگی نقل مکان کرده است بروید.ادرس راب رای شما می فرستد و شما پا رو گاز می گذارید و می روید.آیا مسیر درست است؟ آیا نیازی به مکث و خواندن نام خیابان نیست؟ مطمئن هستید؟ خب تا زمانی که بین رفتن لحظه ای ایست نکنید و به دور خودتان نگاهی نیندازید چگونه از مسیر مطمئن می شوید؟ پس لازم است در این راهی که با سرعت می روید گاهی هم وایسید و نگاهی به اطرافتان بیندازید.کمال طلبی منفی در زندگی مکثی ندارد. باید و باید افراد کمال طلب مدام خودشان را بازنگری کنند تا آگاه شوند چون آگاهی اولین قدم تغییر است. پس در روتین روزانه خود بازنگری را قرار دهید.

پس این شد که در قدم اول ببینیم که درگیر کمال طلبی هستیم یا نیستیم؟در این مرحله ممکن است که باز هم درگیر کمال گرایی شویم و به خوبی فکر نکنیم اما بهتر است که خودمان را گول نزنیم و صادق باشیم.در مرحله بعدی بهتره که برای خودمان اهداف واقع بینانه تری در نظر بگیریم و از خودمان انتظارات بی جا نداشته باشیم . یادمان باشد که هیچ تعریفی برای بهترین همسر ، بهترین فرزند بودن ، بهترین کارمند بودن، بهترین مدیر بودن ،بهترین آدم بودن و … وجود ندارد ؛ پس بیاید برای خودمان یک سری اهداف واقعی در نظر بگیریم.


برای از بین بردن کمال گرایی باید عادت هایی را جایگزین کنید که شما را به خواسته ها و اهداف تان برساند

«دوره 21 روزه غیرحضوری عادت های موثر»


اگر کمال طلبی باعث می شود که ما شروع به انجام کاری نکنیم باید با خودمان فکر کنیم در بدترین حالت ممکن چه اتفاقی می افتد . خیلی وقت ها تصور بدترین حالت ممکن و اقدام ما در آن موقعیت می تواند باعث شود که اولین قدم را برداریم و شروع کنیم.مورد بعدی که به ما کمک می کند این است که به خودمان اجازه بدهیم که در طول مسیر یاد بگیریم.قرار نیست هر کاری را که انجام می دهیم از همان ابتدا در آن بهترین و موفق باشیم بلکه در طول زمان و مسیر می توانیم یاد بگیریم.وارد زمین بازی شویم و به مرور اشکالات را برطرف کنیم.

توجه به گفتگوهای ذهنی یکی دیگر از موارد بسیار مهم در کمال طلبی منفی است . لطفا در گفتگوهای ذهنی با خودتان مهربان باشید و سخت گیری بیش از اندازه نکنید.لازم نیست مدام در ذهن تا نبا خودتان گفتگو کنید که باید بهترین باشید باور کنید شما بهترین ورژن خودتان می توانید باشید نه بهترین ورژن هر چیزی.خاویار گران ترین صبحانه دنیاست اما خیلی ها حاضر به امتحان آن نیستند نه به دلیل بی لیاقت بودن به دلیل انسان بودن و تفاوت ها .

یادتان باشد رشد شخصی یعنی زندگی بهتر و زندگی بهتر یعنی دنیایی بهتر

منبع این مقاله کپی از پادکست هلی تاک است.