پیشنهاد از طریق پیامک

محدوده راحتی موضوع این مقاله از سایت علی عباسی است. در www.abbasiali.com مقالات متنوعی در رابطه با توسعه فردی در موضوعات مختلفی از جمله برنامه ریزی روزانه ،مدیریت زمان ، ساخت عادت های جدید و … برای شما نوشته شده است.

رنگی بودن مطالب برای مراقب از چشمان شماست، رنگی بودن نوشته ها مطالعه را برای شما راحت تر می کند.

محدوده راحتی یا منطقه امن کجاست؟

اولین نکته ای که راجب منطقه امن باید بدانید این است که خارج شدن از محدوده راحتی مان بزرگترین قدم در جهت رشد و رسیدن به موفقیت است. با تعریف ساده ای شروع می کنیم.محدوده امن در واقع یک فضای رفتاری است و اصلا نباید این محدوده را با یک محدوده فیزیکی اشتباه بگیرید.

این فضای رفتاری برای ما خیلی آشناست در واقع همان منطقه ای است که میزان استرس و نگرانی ما در آن محدوده در سطح پایینی قرار گرفته است.مثل فضایی که کارهای روتین روزانه را انجام می دهیم.این که ما در محیطی قرار بگیریم که برای ما آشنا باشد ذهن و مغز ما در راحت ترین حالت ممکن است و هیچ فشاری را متحمل نمی شود.اما مسئله این است که در این فضای راحتی ماندن به طور کلی باعث رشد و موفقیت نمی شود و برای رشد کردن باید پا را فراتر بگذاریم و از منطقه امن خودمان خارج شویم.

منطقه امن از کجا آمد؟!

ایده محدوده راحتی یا همان منطقه امن از یک مشاهده روان شناسی است که بر میگردد به سال 1908. دو روان شناس با انجام مطالعات و آزمایش های مختلف بر روی این موضوع متوجه شدند که وقتی به مقدار کمی استرس و اضطراب به فرد وارد می شود میزان کارآیی و عملکرد شخص بالاتر می رود.اما این استرس یک طیف دارد و به این طیف گفتند اضطراب بهینه و وقتی که از این طیف استرس بهینه عبور کنید به جای این که کارایی افزایش پیدا کند به صورت معکوس عمل کرده و بدتر می شود.در همین حین به منطقه بدون استرس محدوده راحتی گفتند و به محدوده طیف استرس بهینه محدوده خارج از منطقه امن گفتند.به این تصویر دقت کنید.

محدوده راحتی

دایره رنگ زرد محدوده امن ما است و دایره نارنجی کم رنگ همان منطقه خارج از محدوده راحتی است که استرس بهینه را ایجاد می کند و برای افزایش کارایی و عملکرد ما بسیار عالی است و دایره بزرگتر به این معنی است که استرس و اضطراب به حدی زیاد است که میزان کارایی و عملکرد شما به شدت کاهش می یابد.حتما تا حالا برای شما پیش آمده که کاری را برای بار اول که انجام می دهید دچار استرس می شوید و تپش قلب می گیرید.در واقع شما در این حالت خارج از منطقه امن هستید . تحقیقات بسیار زیادی است که ثابت می کند که شما اگر خودتان را خارج از منطقه امن قرار دهید به موفقیتتان کمک می کند.

چرا باید از محدوده راحتی خارج شوم؟

وقتی شما کاری را برای اولین بار انجام می دهید یا خودتان را در موقعیت جدیدی قرار می دهید البته به همراه میزان کمی استرس و اضطراب ذهن تان شروع می کند به تطبیق دادن خودش با محیط و شرایط جدید.این روند به شما تا یک ذهن قوی تر و سالم تر داشته باشید.

دلیل دیگر اهمیت خارج شدن از محدوده راحتی این است که منجر به خودشناسی بیشتر شما می شود و در نهایت به شما کمک می کند تا شناخت خیلی بهتری نسبت به علایق و توانایی های خودتان پیدا کنید. خارج شدن از منطقه امن تاثیر خیلی بالایی بر افزایش اعتماد به نفس شما دارد.وقتی که شما می بینید که می توانید در شرایط پیش بینی نشده قرار بگیرید و از این موقعیت به خوبی و خوشی و با موفقیت مدیریت کنید و از پسش بر بیایید اعتماد به نفس شما بالا و بالاتر می رود.


برای اینکه راحت تر از منطقه امن خودتان خارج شوید عزت نفس تان را بالا ببرید

«دوره غیرحضوری افزایش عزت نفس»

کلیک کنید


وقتی که یاد بگیرید چگونه خودتان را از محدوده راحتی خارج کنید به طرز جالبی خواهید دید که تصورات شما از این ناحیه بسیار پیچیده تر از واقعیت بوده است.متوجه خواهید شد که همه چیز آنقدر ها هم که فکر می کردید وحشتناک و سخت نبوده و نیست.وقتی که به مرور زمان شما روی این ناحیه امن خودتان کار کنید می توانید این محدوده را بزرگ و بزرگ تر کنید و کارهای جدید و رشد دهنده ای را انتخاب کنید.عملا به خودتان کمک می کنید تا به سطوح بالاتری از تجربیات دست پیدا کنید و همین روند شما را به زندگی با کیفیت تری می رساند.

محدوده راحتی

هر بار که شما خوتان را خارج از محدوده راحتی قرار می دهید در واقع یک سری موانع ذهنی را برمی دارید و این مانع های ذهنی که خودتان برای خودتان ساخته بودید را از ذهن و زندگی تان حذف می کنید.به مرور زمان این قضیه باعث می شود که شما به توانایی های خودتان ایمان بیاورید و از آن ها به درستی استفاده کنید ؛ برای این که بدانید آگاهی از توانایی ها چه فایده ای برای شما دارد پیشنهاد می کنم حتما این مقاله را بخوانید.تمرکز بر استعداد و توانایی ها

در طول زمان با بزرگ تر شدن منطقه امن متوجه می شوید که چیزی به عنوان شکست وجود ندارد و شما در زندگی خودتان فقط با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کنید.در این زمان با تجربه کردن دیگر ترس از شکست ندارید و می فهمید یا در کاری موفق هستید یا این که قرار است از آن فقط درسی بگیرید.

تاثیری که خارج شدن از محدوده راحتی در زندگی ما دارد !

یک مثال برای اینکه کاملا متوجه منظورم از محدوده راحتی شوید. تصور کنید شما در ایران در رشته جامعه شناسی تحصیل کرده اید و بعد از فارغ التحصیلی مدام به دنبال کار بودید اما شغل مورد نظرتان را پیدا نکردید.در همین حین با صحبت یکی از دوستان تان متوجه می شوید که در فرانسه کارهای مرتبط با رشته شما زیاد است و می توانید برای کار کردن به انجا بروید.

در ابتدا قطعا برای شما سوالات زیادی پیش می آید و مانع هایی را سر راه خود می بینید. اینجا دو گزینه برای انتخاب دارید.گزینه یک بیخیال رفتن و مهاجرت شوید و در همین نقطه ای که هستید به دنبال کار بگردید یا شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید و کار کنید.گزینه دو این که یکی یکی مانع ها را بررسی کنید.مثلا مانع اول شما زبان فرانسه است و چون آشنایی با این زبان ندارید قطعا برای شروع به یادگیری این زبان دچار استرس و اضطراب می شوید اما این استرس در طیف استرس بهینه است.

 

قبل تر گفتیم که طیف استرس بهینه می تواند شما را از محدوده راحتی خارج کند و باعث رشد و پیشرفت و افزایش عملکرد شما می شود. در این نقطه هم سه گزینه دارید یک گزینه این که سریع خودتان را از این طیف استرس بهینه خارج کنید و برگردید به عقب تا در حالت محدوده راحتی بمانید و گزینه دیگر این است که در همین استرس مفید بمانید و شروع کنید به تلاش و بهتر شدن و یادگیری که در نهایت شما را به نقطه خوبی می رساند و اما گزینه سوم آن است که به سرعت از طیف استرس بهینه خارج شوید و وارد محدوده اضطراب شدید شوید و هیچ کاری جز تحمل استرس نداشته باشید.

بهترین گزینه را احتمالا خودتان هم حدس زدید.به یاد داشته باشید شما حتی اگر در یادگیری زبان فرانسه سرعت بالایی نداشته باشید، از لحاظ مالی تامین هزینه کمی مشکل باشد یا زمان کافی برای تمرین نداشته باشید یک قدم بسیار بزرگ برداشتید و آن هم تبدیل به انسانی متفاوت شدن و بزرگ تر کردن محدوده راحتی خودتان است.بزرگ شدن این محدوده امن به شما این امکان را می دهد که بتوانید به چیزهای بزرگ و بهتر برای افزایش کیفیت زندگی فکر کنید.

محدوده راحتی

از محدوده غیر امن می ترسیم

می ترسم! این کلمه ای است که همه ما بارها برای تغییر آن را به زبان آورده و می آوریم. ترس یک احساس لازم برای زندگی است .اگر از هیچ چیز نمی ترسیدیم احتمالا بشر وجود نداشت.دقیقا این احساس همان احساسی است که در اول طیف استرس بهینه حسش می کنیم.با خودتان صادق باشید یک کاغذ و خودکار بردارید و هر آن چه که باعث ترس از تغییر در شما شده است را بنویسید.خوب فکر کنید ببینید اگر دست به کار نشوید چه می شود و اگر اقدام کنید چه می شود؟ اصلا عجله نکنید خوب و با دقت فکر کنید چه چیزی را از دست می دهید، چه چیزهایی را به دست می آورید. کمی اطلاعات جمع آوری کنید و در نهایت تصمیم بگیرید فقط امتحانش کنید . از اول به خودتان سخت نگیرید. به قصد امتحان کردن و فرصت به قضیه نگاه کنید.

یک تمرینی که بسیار تاثیرگذار است این است که برای انجام هر کاری یک جدول بکشید در یک طرف آن بدترین اتفاق ممکن و در طرف دیگر بهترین اتفاقی که در رابطه با آن کار می تواند پیش بیاید را بنویسید.با این کار اولا ذهن خودتان را برای ایده پردازی. خلاقیت خالی می کنید و دوما یاد می گیرید که به ترس هایتان فکر کنید ، بررسی کنید و ببینید آیا باز هم ارزشش را دارد یا نه.

 

راه هایی برای خارج شدن از محدوده امن

 


چقدر روی روابط و کیفیت زندگی خودتان سرمایه گذاری کرده اید؟

دوره غیرحضوری رایگان افزایش کیفیت زندگی


 

 

امیدوارم که از این راهکارها استفاده کنید و خودتان را از شر محدوده راحتی خلاص کنید . رشد شخصی یعنی زندگی بهتر و زندگی بهتر دنیایی بهتر