پیشنهاد از طریق پیامک

چشم انداز فردی موضوع این مقاله سایت www.abbasiali.com است.

برای مراقبت از چشمان شما مطالب را رنگی قرار داده ایم، این کار مطالعه را برای شما آسان تر می کند.

چه کسانی مقاله چشم انداز فردی را بخوانند؟

یکی از رمزهای موفقیت داشتن چشم انداز شفاف و واضح است. اگر موقع هدفگذاری نمی دانید چه چیزی می خواهید یا چه توقعاتی دارید، اگر سختی های مسیر رسیدن به اهدافتان به سرعت شما را دلسرد می کنند اگر سریع انگیزه و اراده تان را از دست می دهید اگر ذهن متمرکزی ندارید و مدام از شاخه ای به شاخه دیگری می پرید و اگر از فرصت هایتان به درستی استفاده نمی کنید این مقاله می تواند به شما حسابی کمک کند.

تعریف چشم انداز فردی

vision که در فارسی به معنی چشم انداز است در واقع یک تصویر ذهنی از خودتان در آینده است. یک چشم انداز شفاف به شما کمک می کند به آرزوها و اهداف جامه عمل بپوشانید و به آن ها برسید.چشم انداز هنر دیدن آینده ای است که می خواهیم برای خودمان رقم بزنیم.

شما به واسطه این ابزار حال و آینده خودتان را بهم گره می زنید.در شما ایجاد تعهد می کند که از من امروزتان بخواهید که من آینده تان را بسازید.چشم انداز به شما کمک می کند که انگیزه تان را در سطح بالایی نگه دارید و تمرکز ذهنی بیشتری داشته باشید و به فعالیت های روزانه تان جهت دهید.

یک لحظه تصور کنید که به شما یک پازل 5 هزار تیکه ای هدیه دادند ولی روی جعبه پازل هیچ تصویری از طرح نهایی پازل نیست؛ یعنی شما نمی دانید با کنار هم قرار دادن اون 5 هزار تیکه قرار است چه تصویری بسازید، فکر میکنید نتیجه چی میشه؟ بیایید خوش بین باشید فکر کنید تصمیم گرفتید پازل ها را با وجود نداشتن تصویر بسازید خب احتمالا بین اون همه قطعه ریز پازل گم می شوید.اگر خیلی حرفه ای باشید می توانید یک سری از تیکه ها را کنار هم قرار بدیهد که همین کار هم خیلی زمان و انرژی می برد ولی خب می دانید یک جای خسته و بیخیال کنار می کشید و نهایت هم موفق نمی شوید .

چشم انداز فردی

چشم انداز دقیقا حکم همین تصویر نهایی را دارد که روی جعبه چاپ شده . تصویری که به شما ایده می دهد چگونه این قطعات را کنار هم بچینید تا به نتیجه نهایی برسید.در هر جایی که در چیدن قطعه ها شک کنید به راحتی به تصویر نهایی مراجعه می کنید تا اطمینان پیدا کنید.


دوره رایگان چطور کتابخوان بشم؟

کلیک کن


تک تک ماها در زندگی هزاران انتخاب داریم؛ چه کتابی بخونیم؟ مهاجرت کنیم یا نکنیم؟ چه رژیم غذایی را دنبال کنیم؟ به مهمانی ها برویم یا نه؟ خرید کنیم یا نکنیم و … در تمام این تصمیم گیری ها چشم انداز همان چیزی است که به ماکمک می کند یا بهتره بگم جهت می دهد تا یک تصمیمی گرفته شود.

هر چی زودتر به اهمیت داشتن چشم انداز پی ببریم و برای خودمان چشم انداز دقیقی مشخص کنیم فرصت و زمان بیشتری داریم تا از توانایی ها و استعدادهایمان در مسیر رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم.البته که ترسیم چشم انداز خودش یک مهارت محسوب می شود تا یک چشم انداز درست را متصور بشویم.

ویژگی های یک چشم انداز فردی مناسب برای شما

چشم انداز مناسب ، چشم اندازی است که :

  1. قابل تصور باشد.
  2. قابل دستیابی باشد یا اصطلاحا تخیلی نباشد.
  3. روشن و شفاف باشد ولی در عین حال انعطاف پذیری هم داشته باشد.
  4. باید برای شخص شما جذاب و دوست داشتنی باشد، لطفا دقت کنید برای شخص شما نه برای خانواده نه برای دوستان و همکاران
  5. به شما امید و انگیزه دهد تا برای رسیدن به آن تلاش کنید و خسته نشوید.
  6. با ارزش های شما هم راستا باشد.

پس در حالت کلی چشم انداز در واقع باید من آینده تان را به شما نشان دهد و به من امروز شما کمک می کند تا به من آینده تان برسید.

با این سوالات ساخت چشم انداز فردی را راحت تر کنید

جواب به یک سری از سوالاتی که در این جا برای شما نوشتیم می تواند به شما در ساخت چشم انداز خودتان کمک کند:

  1. من چرا به این دنیا آمده ام؟ قرار است چه کاری انجام دهم؟
  2. به چند جنبه از زندگیتان فکر کنید و بنویسید من آینده شما در این زمینه ها چگونه است. در زمینه سلامتی، رشد شخصی، روابط ، مالی و در زمینه حرفه ای و شغلی. جواب دادن به این سوالات آسان نیست و انتظار نداشته باشید جواب این سوالات را در جیبتان پیدا کنید.اما برای یک راهنمایی کوچیک بهتره برای جواب به این سوالات خودشناسی را شروع کنید و آگاهانه خودتان را بشناسید.
  3. چرا به کارهایی که به آن ها علاقه دارم نمی پردازم؟
  4. چه چیزهایی باعث ترس از انجام کارهای مورد علاقه ام می شود؟

چشم انداز فردی

نکته: در ترسیم چشم اندازهایتان شدیدا از چشم اندازهای غیر منعطف بپرهیزید یعنی یک تصویر ذهنی از آینده تان بسازید اما انقدر جزئیات آن را مشخص نکنید و روی آن ها فوکوس(تمرکز) نکنید تا اینکه کل چشم انداز فراموش شود.


دوره تندخوانی ، تقویت حافظه و خلاصه نویسی

کلیک کن

برای مطالعه کردن لذت بخش در زمینه ی خودشناسی


تکنیک ترسیم چشم انداز

اسم این تکنیک چرخ زندگی است. چرخ زندگی در واقع یک دایره است درست مثل یک پیتزا که برش خورده و هر بخشی از آن یک وجه یا جنبه از زندگی شماست.ورژن های مختلفی از این دایره وجود دارد که دسته بندی های مختلفی شده ولی می توانید به همین چند ملاک اساسی که لازمه هر زندگی است اکتفا کنید.

  1. برش اول مربوط به سلامتی شماست که شامل سلامت فیزیکی و روانی شما میشه.
  2. یک برش راجب به روابط شماست چون روابط معنای خوشبختی را برای شما کامل می کند. این روابط تمام رابطه های شما را در بر می گیرد. رابطه با پارتنر ، خانواده و یا دوستان تان
  3. برش بعدی مربوط به مسائل معنوی است.این برش ارتباطات شما با معنویات است که به عنوان نیروی برتر به آن نیاز دارید.
  4. یک برش اختصاص پیدا می کند به وضعیت پولی و مالی شما
  5. برش بعدی حرفه و شغل شما را در بر می گیرد
  6. برش آخر هم می رسد به رشد فردی و تحول شخصی شما

چشم انداز فردی

بعد از اینکه برای خودتان هدف مشخص کردید حتما هدفتان را در این چرخ زندگی بگنجانید و با این چرخ به یک دیدگاه کلی از چشم اندازتان برسید.این کار را برای آن انجام دهید که مطمئن شوید اهداف و چشم انداز زندگی شما یکی است؛ هدف شما شرق نباشد و چشم انداز غرب!

چند مثال برای تفاوت بین اهداف کوتاه مدت ، بلند مدت و چشم انداز فردی

مثلا چشم انداز شما از من آینده تان در زمینه سلامتی این می تواند باشد که من در آینده می خواهم از سلامت بدنی و فیزیکی بالایی برخوردار باشم و تا سال های پایانی عمرم بدون نیاز به کسی از خودم مراقبت کنم.هدف بلند مدت من باید این باشد که یک روتین زندگی سالم برای خودم بسازم تا سلامت روحی و جسمیم در طول زمان تامین شود.هدف کوتاه مدت هم می تواند این باشد که برای خودم چالش های سلامتی قرار بدهم مثلا حذف قند،انجام ورزش صبحگاهی،چالش های دوندگی کیلومتری مثلا 100 کیلومتر در یک فصل.اگر دقت کنید می بینید که اهداف کوتاه مدت در راستای هدف بلند مدت و هدف بلند مدت هم در راستای چشم انداز فردی است.

نکته کنکوری:هر وقت نمی دانید که چه چیزی می خواهید از نوشتن چیزهایی که نمی خواهید شروع کنید. چیزهایی که نمی خواهید شما را به سمت چیزهایی که می خواهید می برند.مثلا اگر شما یک تیم کاری دارید و در حال حاضر خودتان هم برای دیگری کار می کنید و رهبری کردن اون رئیس تان را دوست ندارید ، دقت کنید که آن فرد چه کارهایی را انجام می دهد که مورد علاقه و تایید شما نیستند؟ اگر چه کاری کند بهتر می شود؟

اهمیت ابزارها در تعیین چشم انداز

مهم نیست که می خواهید چیکار کنید، مهم این است که برای آن کار ابزار مناسبش را پیدا کنید و از آن استفاده کنید.یک مثال خیلی ساده: شما می خواهید یک درخت را قطع کنید از ابزارهایی که می توانید برای این کار استفاده کنید این ها هستند یک چاقو تیز ، یک تبر ، اره دستی و یا اره برقی یعنی هر کدام از این ها می توانند ابزاری باشند برای شما ؛ ولی تجربه درخت بریدن شما با تک تک این ابزار متفاوته نتیجه هم ممکن است که تفاوت داشته باشد.با چاقو اصلا درخت بریده نمیشه و با اره دستی هم زمان بیشتری نسبت به اره برقی از شما گرفته می شود.

برای ابزار مناسب چشم انداز فردی هم شما باید بگردید و ابزار مناسب را پیدا کنید و بعد از پیدا کردن ابزار با دقت آن شیوه ای که مناسب خودتان هست را انتخاب کنید.لزوما ابزاری که برای خواهر یا برادر و دوستان شما جواب داده برای شما هم جواب نمی دهد.چیزی که مهم است اینکه ابزارهای مختلف را امتحان کنید و چیزی که برای شما کاربردی است را پیدا کنید.ابزاری که من به شما معرفی می کنم vision board یا تابلو چشم انداز است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.


دوره رایگان 6 اشتباه فاحش شروع رابطه

از دستش نده! کلیک کن


تابلو چشم انداز فردی

اگر خیلی ساده بخواهم بگویم vision boardیک تابلو است که شما با توجه به آن چشم انداز بلند مدتی که برای خودتان ترسیم کردید آن را می سازید.کافی است یک سری عکس و جمله مثبت که شما را به یاد هدف نهایی نگه می دارید آماده کنید و آن ها را بر روی دیوار نصب کنید.

مثلا اگر چشم انداز شما یک سبک زندگی سالم داره و قرار است در آن به سلامتی جسمی و روحی توجه شود می توانید در تابلو چشم اندازتان یک سری عکس بشقاب غذای سالم یا فردی در حال ورزش و مدیتیشن را انتخاب کنید و بر روی یک مقوا بچسبانید و بالای میز کار یا روی یکی از دیوارهای اتاقتان نصبش کنید.در این قسمت دو نمونه عکس از تابلو چشم انداز براتون آماده کردیم.

چشم انداز فردی

 

 

چشم انداز فردی

چرا باید تابلو چشم انداز درست کنیم؟

درست کردن تابلو چشم انداز فردی که متشکل شده از اهداف و آرزوهای بلند مدت و کوتاه مدت یک تاثیر بسیار بزرگ دارد که اون هم اینکه انگیزه شما تا جایی که ممکن است در سطح بسیار بالایی قرار می گیرد. علاوه بر این بالا بودن انگیزه به یک سری فرصت هایی که جلو پاتون سبز می شوند ولی در راستای اهداف تان نیستند راحت تر نه بگویید تا وقتی که یک فرصت مناسب و هم راستا با چشم انداز برای تان به وجود آمد راحت تر به آن بله بگویید.

همه ما در زندگی به دلیل بالا و پایین داشتن ممکن است که اهداف مان را فراموش کنیم و تمام تمرکز خودمان را صرف مشکلات روزانه کنیم ؛ بعد از مدتی دست از تلاش بکشیم و بگوییم نخیر من نمی تونم به هدفم برسم.داشتن تابلو چشم انداز فردی به شما کمک می کند که متمرکز و با تمام قوای ذهنی به خواسته هایتان فکر کنید و از قدرت ذهن برای رسیدن به اهداف تان استفاده کنید.پس یکی از فایده های این تابلو حفظ تمرکز در راستای هدف است.

نکات کنکوری برای ساختن تابلو چشم انداز

  1. برای ساختن تابلو خودتان وقت بگذارید.چند روز به اینکه خواسته ها و چشم اندازتان چیه فکر کنید و هیچ عجله ای برای ساختن آن نداشته باشید. سر فرصت عکس و جمله مرتبط پیدا کنید و از سر رفع تکلیفی این کار را انجام ندهید.به صورت خاص و منحصر به فرد بودن با آن رفتار کنید و بهش ارزش ببخشید.
  2. موقع درست کردن تابلو لطفا واقع بین باشید. من شدیدا با درست کردن تابلوهای تخیلی مشکل دارم و معتقدم که نه تنها باعث انگیزه نمی شوند بلکه باعث سرخوردگی می شوند و امید شما را ناامید می کنند. پس لطفا نرید سراغ عکس سفر به ماه یا مریخ! به خودتان نگاه کنید که الان کجا ایستاده اید ؟ یک سال بعد خودتان را تصور کنید که می توانید کجا باشید؟ عکس همان را پیدا کنید و بچسبانید.
  3. یادتان نره این تابلو چشم انداز شماست.قراره که به دل خودتان بنشیند و قرار است شما به تک تک عکس ها و نوشته هایی که شما چسباندید برسید.
  4. اگر در ساختن تابلو کمی سلیقه به خرج بدهید می تواند نقش تزیین اتاق هم داشته باشه تا بیشتر جلب توجه کنه و شما بیشتر به آن نگاه کنید و بیشتر انگیزه بگیرید.
  5. بعد از ساختن و نصب تابلو هر هفته به خودتان قول بدهید یک جلسه 15 دقیقه ای با خودتان و تابلوتان داشته باشید.نگاه کنید و ببیند چه چیزهایی را باید اضافه کنید و چه چیزهایی را باید حذف کنید. اصلا ببینید کجای کار هستید!
  6. مهمترین نکته این است : همان طور که اره یا تبر به تنهایی درختی را نمی برد و در واقع به یک نفر برای استفاده نیاز دارد نهایتا هم تابلو شما به تنهایی شما را به هدف نمی رساند بلکه فقط به شما کمک می کند که در مسیر چشم اندازتان باشید، انگیزه بگیرید و تصمیمات بهتری بگیرید.

دوره مدیریت زمان و انرژی

کلیک کن


امیدوارم که هر چی زودتر تابلو خودتان را درست کنید و برای ما بفرستید. رشد شخصی یعنی زندگی بهتر

منبع این مقاله کپی شده از پادکست هلی تاک ، اپیزود 20 است.