پیشنهاد از طریق پیامک

قبل از هر چیزی از شما ممنونم که سایت www.abbasiali.com را برای کسب اطلاعات انتخاب کردید.دعوا و بگومگو میان زوج ها امری طبیعی است. ما انسان‌ها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داریم. گاهی این تفاوت‌ها و اختلاف عقیده‌ها باعث ایجاد دعوا در رابطه عاطفی می‌شود. دعواهای مدام زوجین نشانه خوبی برای روابط بلند مدت نیست، اما به طور کلی نشانه‌های خوبی دارد.

نشانه‌های خوب وجود دعوا در رابطه عاطفی!

دعوا کردن و بحث نشان دهنده این است که شما نظرات خودتان را دارید و بر آن ها پایدار هستید.نگران بودن برای شرایطی که نمی خواهید پیش آید نشان می دهد که شما به یک بلوغ فکری و ثبات شخصیتی رسیده اید.

نه تنها در رابطه عاطفی بلکه در تمام روابطتان اگر برای شما اهمیت نداشته باشد قاعدتا برایتان مهم هم نیست که چه اتفاقاتی می افتد و چه عواقبی برای هر دو شما دارد اما در رابطه ای که برای شما مهم است، این موضوع دارای اهمیت است که چه اتفاقی در حال افتادن است و چه نتایجی برای رابطه شما دارد.پس در برابر آن ها سکوت نمی کنید و واکنش نشان می دهید.

شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که بدترین دشمن آدم روزی دوستتان می شود. در رابطه عاطفی هم بعد از یک اختلاف کوچک که آسیب جدی به رابطه شما نمی زند با یک توافق عاقلانه و برخورد دوستانه می توانید به رابطه خودتان برای رشد کمک کنید. اما در نظر داشته باشید که این دعواها زیاد نشود و رابطه شما را به سمت ضرر و آسیب نکشاند.

اگر زوج‌ها همیشه با یکدیگر در صلح باشند پس چیزی در بین آن‌ها اشتباه است. این زوج‌ها نسبت به هم بی‌تفاوت هستند؛ یعنی این که همدیگر را رها کرده‌اند و به همدیگر اهمیتی نمی‌دهند.این بی تفاوتی
می تواند در نهایت منجر به طلاق عاطفی بین زوجین شود که اصلا نتیجه خوبی ندارد و نتایج بسیار بدی را برای آن ها ایجاد می کند.

ممکن است در رابطه از رفتار یا حرف فرد مقابل خشمگین شوید و دعوا راه بیندازید.باید حواستان را جمع کنید موقعی که عصبی هستید حرف سنگینی نزنید یا کار اشتباهی انجام ندهید که موجب پشیمانی شما شود. برای این کار باید بتوانید خشم خودتان را کننترل کنید.در این مقاله 28 راه کنترل خشم را بیان کرده‌ایم. این مقاله برای دستیابی به مهارت کنترل خشم، کمک زیادی خواهد کرد.

برای ایجاد ارتباط بهتر در رابطه، نباید در برابر مشکلات ساکت بمانید. باید با ذهنی باز با شریک عاطفی‌تان صحبت کنید و با دقت به حرف‌های او نیز گوش دهید. افراد در جر و بحث‌های عاطفی صادقانه و رک‌تر حرف‌های‌شان را می‌زنند و بعد از آن، صمیمیت بیشتری بین‌شان برقرار می‌شود. البته باید سعی کنید حرف‌های‌تان را با آرامش و احترام به زبان بیاورید.با تخریب شخصیت یکدیگر هیچ اتفاق مثبتی در رابطه شما ایجاد نمی شود.

 شاید دعواهای عاطفی نشانه‌های نامحسوس خوبی داشته باشد اما چیزی که مهم‌تر از همه است، مدیریت دعوا و کنترل بحث و جدل‌های عاطفی است. در ادامه راهکارهایی برای مدیریت دعواهای عاطفی و کارهایی که نباید بعد از بحث با شریک عاطفی‌تان انجام دهید را بیان می‌کنیم.

دعوا در رابطه عاطفی

چگونه رابطه خود را هنگام دعوا مدیریت کنیم؟

  1. مسئولیت نقش خودتان را در دعوا بپذیرید

در هر رابطه‌ای بحث به وجود می‌آید و شما باید راهی برای حل این موضوع بیابید. از این‌که چه میزان مقصر هستید آگاه شوید و تلاش کنید تا راهی برای مصالحه با شریک عاطفی‌تان بیابید. پذیرفتن مسئولیت خود در دعوا به پرورش رابطه‌تان کمک می‌کند تا راحت‌تر به صلح برسید.این موضوع نیز مسئولیت پذیری شما را نشان می دهد.

  1. یادتان باشد که هیچ انسانی کامل نیست!

مردم اغلب در مورد کسی که دوستش دارند، این قضیه را فراموش می‌کنند. شریک عاطفی‌تان گاهی مرتکب اشتباهاتی خواهد شد که موجب رنجش شما می شود. برای جلوگیری از رشد نارضایتی در رابطه‌تان بپذیرید که شریک عاطفی شما کامل نیست و مهارت بخشش را در خود تقویت کنید.اگر بتوانید ببخشید، قطعا در مواردی که شما مقصر هستید، او نیز شما را می‌بخشد و با شما کنار می‌آید.البته هیچوقت با این دیدگاه کسی را نبخشید. شما بخشیدن را انجام می دهید چون لایق داشتن زندگی بدون رنج هستید.

  1. بپذیرید که گاهی در روابط عاطفی باید خواسته خودتان را فدای یکدیگر کنید.

در یک زندگی مشترک، باید موقع برنامه ریزی برای خودتان، احساسات طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید. چیزهایی که در زمان مجردی انجام می‌دادید اکنون انجامشان سخت‌تر می‌شود و نمی‌توانید همیشه هر آن‌چه که می‌خواهید، بدون در نظر گرفتن فرد مقابل انجام دهید.البته این اتفاق باید کاملا دو طرفه و بر اساس توافق دو طرف باشد.
برای مثال، اگر در انتخاب مقصد سفرتان دچار اختلاف نظر شدید، یکی از نظرها را انتخاب کنید و برای مسافرت بعدی، فردی که قبلا کوتاه آمده است باید حق انتخاب داشته باشد.

  1. برای تغییر شریک عاطفی‌تان تلاش نکنید

هر انسانی عادات و رفتارهای متفاوتی دارد و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شریک عاطفی‌تان دقیقا هرکاری که دوست دارید را انجام دهد. تلاش کنید تا به جای تغییر دادن او، تفاوت‌های‌تان را درک کنید و بپذیرید.همه ما از زمان تولد تا مرگ به عنوان یک شخصیت منحصربه فرد خودمان عمل می کنیم اما برای اینکه راحت تر و بهتر با دیگران در ارتباط باشیم باید حداقل نوع تیپ شخصیتی آن ها را بدانیم تا ارتباط گرفتن با آنها برایمان راحت تر باشد.

برای این کار شخصیت شناسی مدالیتی و MBTI می تواند گزینه بسیار کامل و مناسبی باشد در همین سایت نیز با مراجعه به محصول « چطور شخصیت دیگران را بشناسیم و رابطه ای پایدار بسازیم» میتوانید یه دوره 3 ساعته آموزش رایگان شخصیت شناسی مدالیتی را دریافت کنید

همچنین دوره رایگان « شخصیت شناسی MBTI» را می توانید برای کسب اطلاعات کامل تر برای ارتنباط با همسرتان انتخاب کنید.

دعوا در رابطه عاطفی

  1. هنگام رنجیدن از رفتار شریک عاطفی‌تان، به جای نیش و کنایه، با او صادقانه صحبت کنید.

از شکایت کردن با کلمات انتقادی بپرهیزید و تلاشی برای تغییر او نکنید. در عوض به او بگویید که چطور رفتارهای او این احساسات منفی را در شما به وجود آورده و از او بپرسید که آیا هیچ چیزی وجود دارد تا شریک عاطفی تان فکر کند که ممکن است کمکی در حل این مشکل داشته باشد.
برای مثال تلاش کنید بگویید: موقعی که  جوراب‌های کثیفت را وسط اتاق رها می‌کنی، من به شدت عصبی می شوم. آیا بهتر نیست که جوراب‌ها را داخل لباسشویی بیندازی؟

  1. آگاه باشید که یک تیم هستید و در کنار یکدیگر کامل می‌شوید.

باید به راحتی به رویاهایتان فکر کنید و به شریک عاطفی‌تان نیز کمک کنید تا رویاهایش را درک کند. با یکدیگر بر روی یک موضوع کار کنید مثل تغییر دکوراسیون منزل یا خرید وسایل موردنیاز خانه. انجام این موارد با همدیگر به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید به یکدیگر احترام بگذارید و به هم اعتماد کنید و با پیش آمدن هر گونه بحث و مشاجره ای در نهایت با یکدیگر کنار بیایید.

  1. شنونده و حمایت‌کننده خوبی باشید. 

به حرف‌های شریک عاطفی‌تان گوش دهید موقعی که می خواهد درباره چیزی بحث کند یا زمانی که نیاز به حمایت شما دارد. مطمئن شوید که همسرتان می‌داند که در کنارش هستید و به هر نحوی که بتوانید او را در شرایط بحرانی حمایت خواهید کرد.

  1. آخرین راهکار برای مدیریت دعوا در رابطه عاطفی ،مراجعه به یک روان‌شناس زوج درمانگر است.

اگر بحث و مشاجره با شریک عاطفی‌تان بسیار زیاد شد و احساس کردید که توانایی مدیریت آن را ندارید بهتر است برای بهبود رابطه‌تان به یک روانشناس زوج درمانگر مراجعه کنید. یک روانشناس با مشاوره، شما را در مورد رابطه‌تان آگاه می‌سازد و به شما قدم‌ به ‌قدم در جهت حل مشکلاتتان کمک می‌کند.در این زمینه به زوج درمانگرانی مراجعه کنید که تجربه و دانش کافی را در این زمینه دارند.

شاید با توصیه‌های دیگری هم درباره رفتار در حین بحث و دعوا آشنا باشید؛ اما معمولا کمتر درباره رفتارهای نامناسب پس از دعوا صحبت می‌شود. چگونگی رفتار ما پس از دعوا، تأثیر مهمی در پایداری رابطه عاطفی ما دارد.

دعوا در رابطه عاطفی

9 موردی که بعد از یک دعوا در رابطه عاطفی باید رعایت کنیم

  1. به خواسته شریک عاطفی خود برای فاصله گرفتن، احترام بگذارید.

وقتی در دعوا یکی از دو طرف‌ کلافه می‌شود، توانایی پردازش افکارش را از دست می‌دهد؛ بنابراین وقتی طرف مقابل تأکید می‌کند که به زمان نیاز دارد، خواسته‌اش را بپذیرید. چند نفس عمیق بکشید و به فرد مقابل‌تان زمان بدهید.

  1. از تعمیم استفاده نکنید.

بعد از جر و بحث جدی، سعی کنید ذهن‌تان را باز نگه دارید. لطفا چشمان‌تان را بر روی حقایق نبندید!
در دعوا، صفر و صد دیدن همه ‌چیز، کاری ساده ولی بسیار مخرب است. استفاده از عبارت‌هایی مثل «تو هیچ‌وقت من را درک نکردی. تو همیشه …» نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه موجب خراب ‌شدن رابطه عاطفی‌تان می‌شود. بعد از اتمام دعوا، تلاش کنید تا دامنه دیدتان افزایش پیدا کرده و از زاویه دید فرد مقابل به موضوع نگاه کنید.

  1. بی‌تفاوت نباشید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات آدم‌ها پس از دعوا، دوری ‌کردن از طرف مقابل و بی‌توجهی به اوست. اگر نمی‌توانید احساسات فرد مقابل را بپذیرید، از او بخواهید تا به شما کمی زمان بدهد تا حال‌تان بهتر شود. سپس در مورد مشکل با او صحبت کنید.

  1. به یک «ببخشید» ساده بسنده نکنید.

هنگام عذرخواهی، باید سه مرحله را پشت سر بگذارید.

مرحله اول: بیان عبارت «من متاسفم» یا « عذرخواهی می‌کنم».
مرحله دوم: پذیرفتن مسئولیت رفتارتان و اذعان به این‌که به کار اشتباهی که انجام داده‌اید، آگاه هستید.
مرحله سوم: اصلاح وضعیت و جبران اشتباهات‌تان

  1. اگر راضی نیستید، برای آشتی تن به رابطه‌ جنسی ندهید.

گاهی پس از دعوا، هر دو روراست و از صمیم قلب عذرخواهی می‌کنید. این‌طور نیست که مردها متوجه دلخوری پیش‌آمده نمی‌شوند. مردها برای اینکه احساس صمیمیت کنند، به‌دنبال رابطه جنسی هستند. اگر واقعا آمادگی ندارید، به‌نرمی خواسته‌شان را رد کنید.

  1. به جای تمرکز بر چرا به چگونه فکر کنید.

به جای فکر کردن بر چرایی یا دلیل مشکل، بر روی چگونگی حل آن با پیدا کردن یک راهکار جدید تمرکز کنید. مثلا اگر مهمان داشتید و همسرتان فراموش کرده بود شیرینی بخرد، به‌جای عصبی شدن، به شیرینی‌ فروش محله‌تان زنگ بزنید یا به صورت اینترنتی خرید کنید و بعد از آن هم به‌ فکر راه‌های مختلف گوشمالی‌ دادن همسرتان نباشید!

به‌گفتهٔ «پان»، فرق بین دعوای خوب و دعوای بد این است که به راه‌حل می‌رسید یا نه! گفتن «این روزها فراموشکار شدی! اتفاقی افتاده؟ مشکلی هست؟» خیلی بهتر است از «باز یه کار ازت خواستم، یادت رفت».
به نظر شما چگونه می‌توانیم دعواهای عاطفی را به فرصتی برای یافتن راه‌حل تبدیل کنیم؟ شما در این زمینه چه توصیه یا تجربه‌ای برای مخاطبان دارید؟