پیشنهاد از طریق پیامک

مهارت های زندگی برای چی هستند و چرا باید این مهارت ها را بلد باشیم؟
مهارت های زندگی یک سری از رفتارها هستند که ما باید آن ها را داشته باشیم و در زمان مناسب مانند ابزاری از آن ها استفاده کنیم.اگر این مهارت های رفتاری را بلد نباشیم و ندانیم که از آنها به چه صورت باید استفاده کنیم قطعا زندگی سختی خواهیم داشت و آسیب های مختلفی هم خواهیم خورد.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، مهارت های زندگی، مهارت‌هایی هستند که برای افزایش توانایی‌های روانی اجتماعی فرد آموزش داده می‌شوند و فرد را قادر می‌سازند که به طور موثر با چالش های زندگی رو به رو شود. در واقع بسیاری از شکست‌ها، ناکامی‌ها و مشکلاتی که افراد در زندگی خود تجربه می‌کنند به خاطر وجود ضعف هایی است که در این زمینه دارند. مهارت های زندگی توانایی هایی نیستند که به طور ذاتی در افراد وجود داشته باشند بلکه نیازمند آموزش و تمرین بسیار در موقعیت‌های مختلف هستند.پس مهارت ها زندگی به صورت اکتسابی هستند نه انتسابی.

در علم روان شناسی 10 مهارت به عنوان مهارت های اصلی زندگی شناخته شده است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1.  اولین مهارت زندگی مهارت خودآگاهی است.

خودآگاهی به معنی شناخت دقیق خودمان است.شناخت خودمان یعنی چی؟
یعنی اطاعات دقیق و کاملی از آرزو ها ، خواسته ها،عواطف و احساسات خودمان در شرایط مختلف داشته باشیم.آگاه بودن از خود به این معنی است که در موقعیت های متفاوت بتوانیم از بیرون خودمان و رفتارهایمان را درک کنیم و متوجه باشیم که الان رفتار ما بر اساس چه چیزی است و چرا این واکنش را نشان می دهیم.
اگر شناخت درستی از خودتان نداشته باشید در انتخاب‌های مهم و سرنوشت ساز زندگی با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. پس خودآگاهی اولین مهارتی است که باید آن را داشته باشید.

2. حل مسئله و تصمیم گیری 

حل مساله یک از مهم ترین مهارت های زندگی است و پروسه ای است که فرد سعی می‌کند راه حل‌های اثرگذار و کارساز برای مسائل زندگی خود پیدا کند. اگر حل مسئله به صورت اصولی صورت بگیرد انرژی روانی مثبت فرد مثل رضایت از زندگی و عزت نفس را بیشتر می کند و انرژی روانی منفی مانند بیماری‌های روانی و مشکلات سلامت روان را کمتر می‌ کند.

افرادی که مهارت حل مسئه را نیاموختند در حین مواجه با مشکلات و چالش های زندگی معمولا هیجان زده و بدون فکر عمل می کنند که در ادامه نتیجه خوبی برای آن ها نخواهد داشت. وقتی شما با چالشی روبه رو می شوید و نمی توانید به درستی آن را حل کنید و یک عمل هیجان زده داشته باشید در نهایت مشکل نه تنها حل نشده بلکه با نتیجه تصمیم عجولانه شما نیز ممکن است مشکل بزرگی تر پیش آید.

اما فردی که این مهارت را بلد است در ابتدا اول می پذیرید که چالش های زندگی همه جزئی از مسیر زندگی است و در برخورد با آن ها عجله و هیجان زده عمل نمی کند.

3. همدلی یا هوش هیجانی

مهارت همدلی به معنی توانایی شناخت، درک و پذیرش احساسات و نیازهای دیگران است. افرادی که هیجان مناسبی دارند، درک بهتری از دیگران دارند و این مساله باعث می‌شود آنان دوست داشتنی تر باشند و ارتبطاات اجتماعی بهتری داشته باشند. این افراد رفتارهای تخریب کننده مانند خشونت و پرخاشگری  را کمتر از دیگران نشان می دهند. مهارت همدلی یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است.

مهارت های زندگی

 

4. مهارت نه گفتن و جرات ورزی

دلایلی مثل ترس از طرد شدن از گروه های دوستانه و خانوادگی،ترس از تنهایی و تلاش برای کسب تایید خانواده و گروه های اجتماعی ، دوست نداشتن خودمان و همین طور مفید ندانستن خودمان از دلایل مربوط به نه نگفتن است.علاوه بر این ها خیلی مهم است که ما ریشه نه نگفتن ها را پیدا کنیم.همان طور که در مقابله و رفع هر مشکلی آگاهی قدم اول است در یاد گرفتن این که چطور نه بگوییم نیز آگاهی از ریشه بسیار مهم است.
از عواقب نه نگفتن و بلد نبودن این مهارت مهم می توانیم به این اشاره کنم که این افراد چون نه گفتن را بلد نیستند و مدام اطرافیان از آن ها درخواست و توقعات بی جا دارند.مشکل دیگری که این نه نگفتن می تواند ایجاد کند در روابط عاطفی است. خیلی وقت ها این افرادی که نه گفتن را یاد نگرفتند در روابط شان تبدیل به آن فردی می شوند که مدام در حال سرویس دادن به طرف مقابل است.
در این روابط نوع تن دادن به خواسته ها و انتظارات شخص به صورت ترس از تنهایی و از دست دادن رابطه است و همین علت است که باعث می شود که فرد نه نگوید و بر خلاف میل باطنی اش عمل کند. پس عواقب این یاد نگرفتن سطحی نیست که شما به خودتان بگویید حالا من یکی دو بار هم نه نگفتم و کار بقیه را برخلاف میل باطنی ام راه انداخت.! پس الان متوجه شدید که نداشتن مهارت نه گفتن می تواند در دراز مدت چه کسی را از ما بسازد.

5. تفکر خلاق از مهارت های کاربردی در زندگی

مهارت تفکر خلاق به این معنی است که فرد می‌تواند مسائل را از جهت دیگری ببیند. در حقیقت این مهارت باعث می‌شود که شخص تنها به یک حالت، تعبیر یا تفسیر از یک حادثه اکتفا نکند. عواملی مثل آزادی در بیان عقیده، اعتماد به دانش و مهارت‌های شخصی و رو به رو شدن با موقعیت‌های چالش برانگیز در ایجاد تفکر خلاق موثر هستند.

حل خلاقانه مسائل به عنوان یک روش نوین و در نظر گرفته می شود. یک شخص با این ویژگی راه حل های جدیدی را به سادگی شناسایی و برای حل مشکل به مرحله اجرا در می آورد. شما ممکن است به روش های نوینی برای کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه در طی یک بحران اقتصادی، یا ایجاد یک استراتژی برای جلب رضایت مشتریان نیاز داشته باشید.

6. تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یعنی اینکه شما بلد باشید به شیوه تفکر خودتان فکر کنید و آن را اصلاح یا به کلی تغییر دهید. نقد کردن خودمان یکی از مهمترین مهارت های زندگی است که نباید از آموختن آن غافل شویم. به نظر خمن همیشه باید اولین سیلی واقعیت را خودمان به خودمان بزنیم و قبل از اینکه مورد نقد دیگران واقع شویم خودمان با ترکیب این مهارت با مهارت خود آگاهی دست به نقد کردن خودمان بزنیم.

7. مهارت مقابله با استرس

مهارت مقابله با استرس به افراد یاری می هد تا بتوانند تغییراتی را در زندگی ایجاد کنند تا در بهترین مسیر قرار گیرند. از نظر علمی راهبردهای مقابله با استرس فعالیت‌های درونی، روانی و رفتاری هستند که فرد برای از بین بردن استرس یا به حداقل رساندن و کنار آمدن با آن استفاده می‌کند. افراد مقاوم در برابر استرس ویژگی‌های خاصی مانند متعهد و مسئول بودن، مبارزه طلبی، چالش جو بودن و توانمندی در زمینۀ ابراز وجود دارند که در مقابله با استرس به آن‌ها کمک زیادی می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله
« چطور استرس را درمان کنیم» را بخوانید.

مهارت های زندگی

 

8. مهارت کنترل خشم

خشم مانند ناراحتی، شادی، ترس یا تنفر یکی از احساسات ابتدایی بشر است. خشم،در ترشح هورمون های استرس تاخیر ایجاد می‌کند و نورون‌های مغز را که مربوط به داوری و حافظه کوتاه مدت است از بین می‌برد و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.
در اینجا گفتن این نکته حائز اهمیت است که خشم جزء احساسات طبیعی ماست و درون تک تک ماها وجود دارد اما عصبانیت یک رفتار ناشی از بروز خشم است. پس خشم طبیعی و عصبانیت یک رفتار غیرطبیعی است.

عصبانیت را می‌توان از طریق زبان بدن، کلام و لحن صحبت تشخیص داد. خیره شدن، اخم کردن و گره کردن مشت‌ها از نمونه‌های تشخیص عصبانیت از طریق زبان بدن هستند. بعضی از افراد در درونی کردن خشم خود ماهر هستند و تشخیص علائم فیزیکی در آنها دشوار است. البته شروع دعوای فیزیکی بدون ظاهر شدن علائم هشداردهنده امری غیرعادی است.
برای اینکه خشم طبیع ما به عصبانیت و بروز مشکلات جدی تر منجر نشود باید کنترل خشم را بلد باشیم.

9. ارتباط موثر و مهارت های بین فردی

افرادی که در مهارت‌های ارتباطی توانایی کافی دارند ، به راحتی و با گشاده رویی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، پیام های خود را به وضوح منتقل کرده و دیگران پس از برخورد با آن‌ها احساس مثبتی دارند. مهارت‌های ارتباطی شامل دو بخش مهارت‌های ارتباطی پایه و مهارت‌های پیشرفته است. در مهارت ارتباطی پایه تاکید بر گوش دادن کامل و بیان موثر می‌باشد. اما در مهارت ارتباطی پیشرفته، زبان بدن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این دو همان مهارت ارتباط کلامی و مهارت ارتباط غیر کلامی را در واقع شامل می‌شوند.

داشتن ارتباطات اجتماعی موثر و مفید برای هر فرد می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد. دوستان موثری که به واسطه همین رابطه ها به دست می آیند می توانند موقعیت هی شغلی خوبی را برای فرد رقم بزنند و همینطور شما به عنوان کسی که دارای ارتبطات موثر است دارای اعتماد به نفس بالاتر و دستا.ردهای بیشتری خواهید بود.

10. اعتماد به نفس از مهارت های لازم در زندگی

اعتماد به نفس نوعی طرز فکر مثبت راجع به خودتان و توانایی‌هایتان است و درست همان زمانی که همه چیز به‌ هم می‌ریزد، می‌تواند به فریادتان برسد و به شما کمک کند تا در برابر مشکلات‌تان قوی باشید. بزرگ‌ترین و موفق‌ترین آدم‌هایی که می‌شناسیم هم گاهی اوقات دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. برای تقویت اعتماد به نفس، مثل هر توانایی و مهارت دیگری باید تمرین داشته باشید تا بتوانید آن را مدیریت کنید، اما وقتی بتوانید خودتان افسار را به دست بگیرید، پیشرفت می‌کنید و زندگی‌تان از این رو به آن رو می‌شود.

داشتن اعتماد به خودتان و به نفس خودتان می تواند برای زندگی شما نتایج فوق العاده ارزشمندی داشته باشد.برای تقویت اعتماد به نفس خودتان انرزی و وقت بگذارید و از آن غفلت نکنید.

مهارت های زندگی

یازدهمین مهارت زندگی را من اضافه می کنم!

اجازه بدید به عنوان یازدهمین مهارت فوق العاده مهم در زندگی به شما مهارتی رو معرفی کنم که چنین دستارودها و نتایجی را برای شما به دنبال خواهد داشت:

این مهارت از نوع خاصی است که دستاوردهایش مختص به یک روز و دو روز نیست بلکه شما با یادگیری این مهارت قطعا زندگی خودتان و اطرافیانتان را متحول می کنید.با یاد گرفتن همین مهارت به تنهایی می توانید به بسیاری از مهارت های زندگی دست پیدا کنید و مشکلاتتان را بهبود ببخشید.

این مهارت خارق العاده مهارت شخصیت شناسی است، شخصیت شناسی به عنوان یک علم عجیب و باورنکردنی مثل یک ابزار شدیدا قوی و خاص به کمک شما می آید تا مشکلات و چالش های شما را حل و فصل کند.شاید برای شما سوال باشد که چطور این مهارت را یاد بگیرید؟
من دو نوع شخصیت شناسی را به صورت رایگان به شما آموزش می دهم. شخصیت شناسی مدالیتی و شخصیت شناسی MBTI که با دریافت رایگان این دو نوع شخصیت شناسی قطعا مشتاق تغییر و یادگیری بیشتری خواهید شد.

برای مطالعه بیشتر راجع به شخصیت شناسی مدالیتی و شخصیت شناسی MBTI  می توانید اطمینان داشته باشید که سایت مناسبی را انتخاب کردید.