پیشنهاد از طریق پیامک

برونگرا ودرونگرا بودن جزء اساسی ترین ویژگی های شخصیتی هر فرد است که قراره در این مقاله از سایت www.abbasiali.com به آن بپردازیم.
در مقاله شخصیت شناسی mbti به طور کامل به این موضوع پرداختیم که این نوع شخصیت شناسی چیست و چه کاربردی دارد و در زندگی من چه اثرات عجیبی داشت و قصد دارم در این مقاله نیز بخشی از شخصیت شناسی mbti را بررسی کنم و آن هم کارکرد دریافت انرژی یا کار کرد جهت دریافت انرژی روانی است که از این جهت هر فرد به دو دسته برونگرا یا درونگرا بودن تقسیم می شود.

 

شخصیت شناسی mbti چهار جنبه از روان ما را بررسی می کند به این چهار جنبه ترجیحات روانی می گویند و این ترجیحات روانی، طبیعت ما انسان ها را مشخص می کند ؛ اگر این ترجیحات روانی را به خوبی بشناسیم می توانیم اولا به یک خودشناسی قدرت مند برسیم که ای مورد از اولین مهارت های زندگی است ، دوما می توانیم دلیل بسیاری از رفتار های اطرافیانمان را متوجه شویم و با فهمیدن طبیعت اطرافیان می توانیم درک متقابل را در روابطمان رقم بزنیم.

خیلی از اوقات دوستانی از من می پرسند که از کجا یم توانیم یک تست شخصیت شناسی معتبر پیدا کنیم و به نظر من بهترین تست خواندن همین مطالب است و به احتمال زیاد با خواندن مقاله تشخیص می دهید که درونگرا هستید یا برونگرا و البته مطمئنم اگر با دقت بخوانی به درک خوبی نسبت به اطرافیانتان می رسید و می توانید آنها را درک کنید.

درونگرا و برونگرا

کارکرد نحوه دریافت انرژی یا ترجیح روانی درون گرایی و برون گرایی مربوط به این موضوع می شود که ما انسان ها انرژی روانی خود را چطور دریافت می کنیم ؟
از کدام جهت انرژی روانی خود را دریافت می کنیم ؟
انرژی روانی خود را از عوامل  درونی خود دریافت می کنیم یا ازعوامل بیرونی دریافت می کنیم ؟
انرژی روانی خود را از بیرون از خود یعنی با تعاملات و ایجاد ارتباط های کلامی با دیگران در یافت می کنیم یا از بودن در درونیات یعنی افکار و ایده هایمان؟

قبل از اینکه به ویژگی های درونگرایی و برون گرایی بپردازیم بهتره راجع به انرژی روانی صحبت کنم که چیست و چه کاربردی دارد؟

انرژی روانی همان طور که از اسمش پیدا است مربوط به انرژی روحی و روانی ما انسان ها است و همان انرژی است که انسان از آن برای حل مسائل ، تصمیم گیری ، انتخاب کردن ، صحبت کردن ، یادگیری و … استفاده می کند و ربط زیادی به انرژی فیزیکی ندارد.

درونگرا برونگرا

فایده کارکرد انرژی روانی اینجاست که ما انسانها را قادر به مدیریت کردن این انرژی می کند، یعنی وقتی که ما بدانیم چطور انرژی روانی مان را بدست می آوریم و چطور از دست می دهیم می توانیم از این انرژی بهینه استفاده کنیم. اگر انرژی روانی مان پایین باشد در تصمیم گیری ها احتمال خطا بالا می رود .یکی از فایده های دیگر انرژی روانی در درک کردن دیگران است که اگر انرژی روانی مان پایین باشد نمی توانیم خوب فکر کنیم و دلایل رفتار های دیگران را متوجه بشویم و همین متوجه نشدن «یعنی درک نکردن دیگران». پس اگر انرژی روانی مان را از دست داده باشیم درک کردن دیگران هم برایمان سخت تر خواهد شد.

کسی که انرژی روانی پایینی داشته باشد نمی تواند تعاملات با کیفیتی ایجاد کند در نتیجه کسی که ارتباطات خوبی نداشته باشد احساس رضایت مندی در زندگی اش کاسته می شود؛ بنابراین کارکرد نحوه دریافت انرژی به ما کمک می کند که هوشمندانه تر ارتباط برقرار کنیم.

ترجیح روانی درونگرا و برونگرا ها

در مقاله شخصیت شناسی MBTI نشان دادم که ما یا درونگرایی را ترجیح می دهیم یا برونگرایی و این مانند این است که برای نوشتن ترجیح می دهیم یا با دست راست بنویسیم یا با دست چپ. در شخصیت شناسی هم ما یک نوع تیپ شخصیتی را دارا هستیم که با آن راحت تر و بدون فشار رفتار می کنیم . در ادامه می خواهم ویژگی های افراد درونگرا و برونگرا را بررسی کنم ؛ این بررسی را در سه حیطه مهم نحوه دریافت و مصرف انرژی ، روابط آنها و نوع کارکردن و فکر کردن درونگرا ها و برونگرا ها.

چرا برونگرا ها اجتماعی و درونگرا ها عاشق تنهایی هستند ؟

نحوه دریافت و مصرف انرژی درونگرا و برونگرا
محرک بیرونی درونگرا ها را خسته و برونگرا ها را پرانرژی می کند. محرک بیرونی چیست ؟ هر چیزی که از حواس پنج گانه (شنوایی ، بویایی ، بینایی ، چشایی و لامسه ) دریافت می شود محرک بیرونی محسوب می شود ؛ سرو صدا ها ،دیدنی ها ، مهمانی ها ، تعاملات اجتماعی و … محرکه های بیرونی هستند .

وقتی که محرک بیرونی انرژی روانی درونگراها را کم می کند بنابراین یک فرد درونگرا تنهایی را بر هر دورهمی ، شلوغی و تعاملات با ديگران را ترجیح می دهد چرا که محرک بیرونی انرژی روانی او را كم مي كند و به اصطلاح خسته می کند و به همین خاطر علاقه کمی به معاشرت با افراد دارد.

محرك بيروني براي افراد برونگرا انرژی بخش است و طبق این موضوع طبیعی است که یک فرد برونگرا علاقه به دورهمی ها و مهمانی ها داشته باشد .
یک فرد برونگرا انرژی روانی خود را از فضای بیرون از خودش می گیرد و یک فرد درونگرا انرژی روانی خود را از درونیات خود می گیرد یعنی زمانی که درون ذهن خودش است و درحال فکر کردن و پرداختن به ایده هایش است درحال کسب انرژی است و از این طریق لذت می برد ،اما یک فرد برونگرا برعکس زمانی که در تنهایی و درون ذهنیات خودش هست انرژی روانی او کاسته می شود و لذت زیادی از این کار نمی برد.احساس خستگی و کسالت می کند و دوست دارد فورا خودش را به یک محرک بیرونی برساند.

نکته بسیار مهم : به دلیل  اختلاف در جهت دریافت انرژی درونگراها و برونگراها تفاوت هایی در ویژگی ها و رفتارهای آنها دیده می شود.

درونگراها و برونگراها چطور صحبت می کنند؟

درونگراها معمولا کم حرف هستند و بسیار کوتاه صحبت های خود را انجام می دهند و معمولا راجع علاقه های خود صحبت می کنند. اگر صحبت آن ها را قطع کنید دیگر به این کار ادامه نمی دهند و خیلی ناراحت می شوند.

برونگراها برعکس معمولا پر حرف و طولانی سخن می گویند و معمولا در مورد همه چیز صحبت می کنند.برونگراها از تعامل در صحبت کردن بسیار لذت می برند و مانند درونگرا از اینکه در صحبت آن ها بپرید ناراحت نمی شوند و حتی ممکن است این را نشانه ای بر تعامل و همکاری شما بدانند.

درونگرا برونگرا

کدام تیپ شخصیتی از اینکه کانون توجه باشد متنفر است ؟

برونگراها در ارتباطات خود و دورهمی ها معمولا عاشق این هستند که کانون توجه جمع باشند و جمع را در دست بگیرند. برونگراها همان هایی هستن که تا سوار تاکسی می شوند سر صحبت را با آقای راننده باز می کنند!
این افراد اصلا تخصص برایشان مهم نیست و راجع به هر مسئله ای می توانند صحبت کنند، که البته این موضوع می تواند از نقاط قوت آن ها باشد اما باید به درستی از آن استفاده کنند.

اما درونگرا ها از اینکه دیگران به آنها توجه کنند مخصوصا در جمع های غریبه لذت چندانی نمی برند و ممکن است احساس اذیت شدن هم داشته باشند . درونگراها همان هایی هستند که وقتی تلفن همراه آنها در خیابان یا در تاکسی زنگ می خورد تمایلی به پاسخ ندارند و اگر پاسخ هم بدهند بسیار آرام دست خود را جلودی دهانش می گیرد و صحبت می کند چرا که مبادا کسی به آن توجه کند.

برونگراها را یک شهر می شناسند اما درونگراها …

برونگراها دوستان زیادی دارند به صورتی که یک فرد برونگرا در هر شهر ایران دوستی برای خود دارد! اما درونگرا ها دوستان کمی دارند . نکته ی که اینجا هست این است که درونگراها تعداد روابطشان کم است اما کیفیت روابط آنها بسیار زیاد است ولی برونگراها تعداد روابط آنها زیاد اما کیفیت روابط آنها معمولا کم است ، مگر آنکه با یک درونگرا دوست صمیمی باشد. درونگراها ارتباطات کم اما با عمق زیاد دارند اما برونگراها ارتباطات زیاد با عمق سطحی دارند.

نحوه ارتباطات تلفنی درونگراها و برونگراها چگونه است؟

برونگراها علاقه به تماس و فرستادن ویس دارند اما درونگراها علاقه به فرستادن متن پیامکی دارند. شاید برای شما پیش آمده باشد که به فردی درونگرا زنگ می زنید اما او قطع می کند و پیام می دهد! افرادی که تا ساعت ها چت می کنند و تماس نمی گیرند همان درونگراها هستند.چرا؟ چون با نوشتن راحت تر هستند ولی در تماس تلفنی لازم است که صحبت کنند و انرژی شان تحلیل می روند ( انرژی روانی شان با محرک بیرونی کم می شود).

برونگراها اما عاشق تماس تلفنی و صحبت کردن هستند. کمتر پیش می آید به برونگرایی پیام دهید و به شما زنگ نزند! اگر هم مجبور به چت کردن بشوند ترجیح می دهند ویس بفرستند تا پیام متنی.

درونگرا برونگرا

فکر کردن و کار کردن درونگراها و برونگاراها

درونگراها در سکوت می توانند فکر کنند ولی برونگراها بلند بلند و با حرف زدن فکر می کنند یعنی معمولا یک برونگرا وقتی صحبت می کند و در مورد ایده هایش حرف می زند راحت تر می تواند فکر کند .
اگر در رابطه با یک برونگرا هستید چقدر بهتر است زمانی که بلند بلند و با حرف زدن درحال فکر کردن است نگوییم چقدر حرف می زنی بهتر است او را درک کنیم و با او همراه شوید .
اگر با یک درونگرا درحال صحبت کردن هستیم چقدر بهتر است فشار روی آن نگذاریم که چرا حرف نمی زنی  و زودباش حرف بزن. درونگراها برای تحیلیل یک ایده نیزا به سکوت و فکر کردن دارند.
درونگراها معمولا کند و آرام کار می کنند اما برونگراها معمولا سرعت انجام کارهایشان بیشتر است .

درونگراها را با حرف انگلیسی E (Extroverts) و درونگراها را با حروف انگلیسی I (Introverts) نشان می دهند.

روی کاغذ چهار خط به صورت  …..  …..  …..  …..  …..  بکشید. اگر ترجیح شما برونگرایی است بر روی خط اول بنویسد E و اگر ترجیح شما دروگرایی است روی خط اول بنویسید I  و در مقاله های بعدی کار کرد های دیگر را بررسی می کنیم و  شما خط های بعدی را به ترتیب پر می کنید تا به چهار حرف که نشانگر تیپ شخصیتی شما است پی ببرید .

در اخر برای آشنایی کامل یا شخصیت شناسی MBTI من یک دوره آموزشی رایگان 3 ساعته را در اختیار شما قرار دادم می توانید این شخصیت شناسی را رایگان دریافت کنید.

 

برای مثال تیپ شخصیتی خودم را برایتان می نویسم .من فردی برونگرا هستم پس حروف اول من E است و تیپ شخصتی MBTI من ENFP است و در ادامه قصد دارم شما را با کارکرد های دیگر MBTI  اشنا کنم.