پیشنهاد از طریق پیامک

خیانت یکی از عذاب آورترین تجربیات زندگی هر فرد می تواند باشد. چه در رابطه عاطفی رسمی در قالب ازدواج و چه در قالب غیر رسمی و در یک رابطه متعهد باشید خیانت جز یکی از آسیب های اذیت کننده است و به سختی می توان با آن کنار آمد.اگر مورد خیانت واقع شده اید باید یک سری از موارد حیاتی و ساده را در ابتدای راه رعایت کنید تا اوضاع را کنترل کنید و بتوانید به زندگی خودتان ادامه دهید.

خیانت یک عمل تیشه به ریشه زن

قبل از هر چیز می دانیم که خیانت هیچ دلیل توجیه کننده ای ندارد و البته مختص به جنس خاصی هم نیست. در زمان های قدیم شاید فقط مردان دست به خیانت می زدند اما در حال حاضر فرقی میان زن و مرد نیست و هر دو طرف می توانند این عمل اشتباه را مرتکب شوند. فردی که خیانت را انتخاب می کند احتمالا از مهارت پیش بینی و دیدن عواقب رفتارش آگاه نیست و نمی تواند نتیجه انتخاب هایش را ببیند.

زندگی با یک همسر یا همراه خیانتکار قطعا دشوار است اما باید بدانید که زندگی و ساختن زندگی مشترک راه یک شبه یا یک روزه ای نیست که با این خطا آن را به کلی ترک کنید و رفتارهای بدون فکری انجام دهید. پس چه زن چه مردی که مرتکب این عمل شده نباید شما را به قدری آشفته کند که نتوانید به درستی تصمیم گیری کنید.

خیانت

بسیاری از خانوم ها باور دارند که دلیل اصلی خیانت مردان مسائل جنسی است اما طبق گفته دکتر لوآن بریزندین ، که یکی از بهترین روانشناسان و عصب شناسان در دانشگاه کالیفرنیاست، مردان در هر ۵۲ ثانیه یک بار به مسائل جنسی فکر می کنند!
امّا تحقیقات صورت گرفته در مورد خیانت مردان، این موضوع را نشان می دهد که ریشه اصلی خیانت در مردان، نارضایتی عاطفی است، نه مسائل جنسی نظیر تنوع طلبی.
شرح دقیق این تحقیقات که به شکل گسترده روی مردان خیانتکار صورت گرفته؛ به شکل زیر است:

همانطور که مشاهده می کنید، نارضایتی جنسی تنها ۸% در خیانت مردان تأثیر گذار است.بنابراین می توان نتیجه گرفت که مردان اغلب دنبال یک رابطه جنسی فوق العاده نیستند. بلکه در یک زندگی مشترک خواهان یک رابطه عاطفی عمیق هستند.طبیعی هم هست. چرا که مردان زمانی واقعاً از رابطه جنسی لذت می برند که به فرد مقابلشان به لحاظ عاطفی علاقه زیادی داشته باشند.

اگر به تازگی متوجه خیانت همسرتان شدید به زودی دست به کاری نزنید و اجازه بدید کمی از هیجانات و احساسات شما کاسته شود تا به یک سطح متناسب و ثابت برسید. اولین کاری که می کنید بهتر است از این مطمئن شوید که برداشت شما صحیح بوده و صرفا یک سوتفاهم نیست. در ادامه اقداماتی که لازم است را انجام دهید.

در خیانت مدیریت بحران داشته باشید.

بعد از اینکه مطمئن شدید همسر شما با دیگری رابطه مخفیانه دارد به هیچ عنوان در سطح روابط آن ها تجسس نکنید؛ این کار فقط شما را آزرده خاطر خواهد کرد و آسیب هایی برای شما به جا خواهد گذاشت که شاید تا سالها قابل درمان نیست . اینکه شما بدانید همسرتان تا چه اندازه با طرف مقابل رابطه داشته مانند این است که خنجری را مدام به قلب خود فرو کنید و در بیاورید.بهترین کار این است که از یک درمانگر یا مشاوره کمک بگیرید و اجازه دهید شخص دیگری در این کار به شما یاری دهد. پرخاشگری و تغییر رفتار در محیط خانواده را فراموش کنید و سعی کنید که خودتان را کنترل کنید.

خودتان را سرزنش نكنید.

اینکه همسرتان اشتباهی را مرتکب شده اصلا به بد بودن یا ناکافی بودن شما مربوط نمی شود.شما بعد از مورد خیانت واقع شدن احساسات ضد و نقیضی را تجربه خواهید کرد ، ممکن است همزمان احساس خشم،تنهایی،غم،سرخورده شدن،انتقام،شک و تردید، گناه و… را با هم داشته باشید.
ممکن است از خودتان ایراد بگیرید و نقاط منفی خودتان را مدام بزرگ کنید اما باید آگاه باشید که شما فقط یک قربانی اشتباه هستید و هیچ انسانی کامل و بدون نقض نیست. شما هم مانند میلیاردها انسان دیگر ویژگی های بد و خوب را با هم دارید و غیر ممکن است که تمام خصوصیات شما مورد تایید همسرتان باشد.
شما به عنوان یک همسر قطعا برای زندگی عاطفی خودتان تلاش کردید و تا جایی که می توانستید سعی در داشتن یک زندگی آرام و آسوده داشتید اما گاهی کنترل از دست شما خارج می شود چون تنها شما نیستید که باید برای این زندگی تلاش کنید و شخص دیگری هم وجود دارد. مسئولیت پذیری در زندگی مشترک به صورت 100% برای هر کدام از شماست. شما مسئولیت خودتان را بپذیرید.

خیانت

عدم تجسس در رابطه پنهانی

هر زمان که از خیانت همسرتان مطمئن شدید در رابطه آن ها تجسس نکنید. این کار را برای حفظ حریم شخصی آن ها نمی گویم این کار را برای حفاظت از روان شما می گویم. شما با خواندن پیام های آن ها با شنیدن مکالماتی که داشته اند یا حتی کنجکاوی در رابطه جنسی آن ها فقط به خودتان آسیب می زنید و راه را برای تصمیم گیری صحیح دشوارتر می کنید.

هز سوالی دارید از او بپرسید

حتما زمانی را برای صحبت کردن راجع به این موضوع با همسر خود در میان گذارید. هر دو شما برای رابطه ای که در آن هستید وقت گذاشتید و موظف به پاسخ دادن به سوال هایی هستید که با آن می توان وضعیت رابطه را شفاف تر کرد. هر سوالی که به شما کمک می کند تا احساسات تان مرتب تر شود از همسرتان بپرید و از او بخواهید که به آن ها جواب دهد.
دقت کنید که سوال هایی بپرسید که به شما کمک کند نه سوال هایی که حال شما را بدتر کند اینکه جزئیات رابطه آنها چه بوده اصلا نمی تواند به شما کمک کند بلکه حال شما را بدتر خواهد کرد.
در این مکالمه قرار است شما حالتان بهتر شود و وضعیت را شفاف تر مشاهده کنید.بین صحبت های یکدیگر نپرید و اجازه دهید هر دو صحبت هایتان را کامل و دقیق بگویید. اگر فکر می کنید انجام این کار برای شما دشوار است و ممکن است که کنترل خود را از دست بدهید در حضور یک مشاور یا روان شناس این جلسه را بگذارید.

بعد از خیانت به سرعت خانواده تان را در جریان نگذارید!

شما را درک می کنم دوست دارید با کسی صحبت کنید تا کمی از دردهایتان کاسته شود اما باور کنید در جریان قرار دادن خانواده ها برای شما هیچ سودی نخواهد داشت حتی ممکن است ضرر هم داشته باشد. همیشه راه درست جدایی نیست و ممکن است شما راهی را برای ادامه رابطه پیش خواهید گرفت.
در این صورت خانواده ها با اطلاع داشتن از این اتفاق ممکن است تا مدت ها شما را مورد قضاوت های اشتباه قرار دهند و باعث آسیب بیشتر به رابطه شما شوند. بهترین کسی که بلافاصله بعد از خیانت می توانید به آن مراجعه کنید یک مشاور یا روان شناس است که به شما کمک کند بهترین تصمیم را بگیرید.

مراقب خودتان باشید

اگر در زندگیتان فرزندی دارید و الان مورد خیانت واقع شدید باید از خودتان بیشتر از چیزی که فکرش را کنید مراقبت کنید. با توجه به ضربه ای که به شما وارد شده و روحیات بهم ریخته تان جسم شما نیز مورد حمله قرار می گیرد و ممکن است دچار تپش قلب، اسهال و استفراغ ، مشکلات مربوط به خواب ، اختلال حواس و … شوید. تنها کاری که می توانید برای خودتان انجام دهید این است که با تغذیه سالم و انجام مدیتیشن کمی خود را از فضای پر تنش دور کنید و به بدنتان اجازه استراحت دهید.

خیانت

پیش از هر کاری فکر کنید

اینکه چه تصمیمی برای ادامه زندگیتان بگیرید قابل احترام است؛ چه رابطه تان را نجات دهید و چه به آن پایان دهید انتخاب شماست و هر کدام سود و ضرر خود را دارد اما مهمتر از تصمیمی که می گیرید فکر کردن راجع به آن است . قبل از اینکه تصمیم های خودتان را اجرایی کنید کاملا راجع به تمام جوانب آن فکر کنید و تک تک ابعاد آن را بسنجید.

اگر بخواهید رابطه تان را ادامه دهید باید آگاه باشید که چه سختی هایی دارد و یک شبه نمی توان رابطه را درست کرد اما اگر تصمیم گرفتید که به رابطه پایان دهید سریع عمل نکنید و همه جوانب را خوب بسنجید. اینکه بعد از جدایی درامد شما به چه صورت خواهد بود، محل زندگیتان، فرزندانتان، مشکلات اجتماعی و همه این موارد فکر کنید و بعد دست به طلاق بزنید.

اگر طلاق را انتخاب کردید به گدار به آب نزنید!

اگر تصمیم نهایی شما طلاق گرفتن و پایان دادن به رابطه تان بود عجله نکنید و خودتان به تنهایی اقدام نکنید. حتما با یک وکیل مشورت کنید و از او بخواهید به شما کمک کند تا راحت ترین راه را برای جدایی انتخاب کنید. اگر فرزندی دارید کار شما کمی سخت تر خواهد بود و باید صبوری کنید. به اینکه فرزندانتان باید کجا زندگی کنند و مخارج زندگی به صورت کامل و با جزئیات فکر کنید.
در مسیر جدایی حتما به صورت جدی فرزندانتان را در جریان قرار دهید و آن ها را آماده پذیرش این موضوع کنید. به آن ها بگویید که مامان و بابا از این به بعد باید جدا از هم زندگی کنند اما این موضوع ذره ای از عشق شما را نسبت به آن ها کم نخواهد کرد و هیچ تاثیری در رابطه شما با آن ها نخواهد گذاشت.

خیانت

از یک مشاور کمک بگیرید

هر راهی را که انتخاب کردید ماندن یا جدایی، از هر زمانی که متوجه خیانت همسرتان شدید سریعا خودتان را زیر نظر یک متخصص و درمانگر قرار دهید و از آن ها بخواهید تا به شما کمک کنند که در این مسیر کمترین آسیب را ببینید و بتوانید خودتان را بازسازی کنید.
شما بعد از این اتفاق بیش از پیش آزرده خاطر و زودرنج خواهید شد و نیاز دارید که کسی به شما کمک کند تا بتوانید زندگی تان را جمع و جور کنید. پس جز اولین اقدامات شما انتخاب یک درمانگر یا مشاور باشد.

در آخر امیدوارم که هرگز این تجربه دردناک را در رابطه عاطفی خود نداشته باشید اما اگر این اتفاق را تجربه کردید در ابتدا خودتان را کنترل کنید و به موارد بالا توجه داشته باشید.