پیشنهاد از طریق پیامک

به عنوان یک اصل و قاعده باید بپذیریم که هیچ رابطه ای 100% سالم و بدون عیب نیست اما باید بدانید که یک رابطه عاطفی ناسالم دقیقا مثل یک ماده مخدر عمل می کند و برای ترک آن باید اراده و صبر زیادی به خرج دهید.حتی اگر یک رابطه عاطفی وحشتناک داشته باشید و هر روز در آن دچار رنج شوید باز هم ترک کردن و پایان دادن به آن جزء کارهای سخت است (درست مانند وضعیف بد یک معتاد) اما باید جلو آسیب و ضرر را هر چه زودتر بگیرید.

رابطه های عاطفی قبل از ازدواج ممکن است با هدف های مختلفی شروع شوند ولی عموما برای شناخت قبل از ازدواج ایجاد می شوند بنابراین در این مواقع بسیار باید دقت داشت که هدف شناخت است و باید بهترین تصمیم را گرفت.

رابطه عاطفی ناسالم را کی باید تمام کرد؟

اگر از زمان شروع رابطه شما مدت طولانی گذشته باشد به همان میزان هم پایان دادن به رابطه عاطفی ناسالم تان سخت تر می شود.این سختی به دلیل ایجاد همدلی، همراهی ، عادت های مشترک و … است که جدایی را دو چندان سخت می کند.اما باید آگاه باشید به محض اینکه متوجه ناسالم بودن رابطه عاطفی شدید باید دست به کار شوید و اوضاع را کنترل کنید.
در ادامه با نشانه هایی از رابطه عاطفی ناسالم آشنا می شوید:

ارزش ها و باورهای متضاد با هم دارید

هر فرد با توجه به محل زندگی و خانواده دارای ارزش ها و باورهای بنیادی متفاوتی است. ارزش های زندگی همان چیزی است که ما از خودمان توقع داریم و دوست داریم که حتما رعایت شوند. باورهای اعتقادی ما جزء مجموعه باورهای وجودی هستند که درون ما قرار گرفته و در صورت رعایت نشدن یا مورد قضاوت قرار گرفته شدن می تواند ما را به چالش بکشاند.
اگر کسی که با او در رابطه هستید ارزش ها و باورهای اعتقادی متضاد با شما دارد احتمالا در موقعیت های خاص با او اختلاف خواهید داشت و همین اختلافات و تفاوت ها می تواند برای شما رابطه عاطفی ناسالمی را ایجاد کند.

 

رابطه عاطفی ناسالم

اگر برای تسکین درد رابطه قبلی وارد این رابطه شدید

ممکن است فردی که با آن در رابطه هستید بعد از یک شکست عشقی وارد زندگی شما شده باشد یا شما بعد از یک شکست عاطفی این فرد را انتخاب کرده باشید. وقتی که بعد از پایان یافتن یک رابطه عاطفی به دنبال شروع رابطه بعدی می روید تنها برای  تسکین درد شکست قبلی است ولی دقیقا شما با روح و روان خودتان این گونه رفتار می کنید؛ مثل اینکه پای شما شکسته باشد ( شکست عشقی خورده باشید) بعد با مراجعه به دکتر پایتان را گچ بگیرید ( دوران پس از شکست عشقی) و بعد از چند روز شروع کنید روی آن پای گچ گرفته بدوید!( وارد شدن به رابطه جدید) چه اتفاقی برای شما می افتاد؟ پای شما نابود خواهد شد. آسیب هایی را خواهید دید که بسیار سنگین تر از آسیب قبلی بوده؛ پس شما دقیقا این کار را با روان خودتان دارید انجام می دهید.
در این زمان شما اصلا به درستی شخص مقابل را نمی شناسید چون تحت تاثیر هیجانات مختلف هستید، احساسات ضد و نقیضی را تجربه خواهید کرد. ممکن است مدام در ذهنتان طرف قبلی را با شخص حال حاضر مقایسه کنید و اصلا ویژگی های واقعی طرف مقابل را نبینید.
اگر با این قصد رابطه تان را شروع کرده اید و مشکلات دیگر را نیز دارید بهتر است فکری به حال این رابطه عاطفی ناسالم کنید.

وقتی نقاط ضعف شما محترم شمرده نمی شود

اگر در رابطه عاطفی که هستید شخص مقابل حتی با مشخص بودن خط قرمز ها و محدودیت های شما باز هم توجه ای به خواسته های شما ندارد و آن ها را در هم میشکند یا نسبت به آن ها بی توجه هست باید بدانید که در خیلی موقعیت های دیگر هم این کار را تکرار خواهد کرد و قطعا شما نمی خواهید در رابطه ای بمانید که خط قرمز های شما محترم شمرده نمی شود.

اگر در رابطه عاطفی شما خاطرات منفی بیشتر از مثبت است

از نشانه های رابطه عاطفی سالم این است که خاطرات مثبت و زیبا تعداد بیشتری نسبت به خاطرات منفی و دردناک دارند.وقتی کسی از شما راجع به رابطه تان سوال می کند و شما باید دنبال خاطرات مثبت بگردید یعنی حال رابطه عاطفی شما خوب نیست. زمانی یک رابطه در وضعیت نرمال و خوبی قرار گرفته است که خاطرات خوب آن بیشتر از خاطرات منفی باشد و ترازو رابطه شما به سمت خوبی سنگینی کند.

رابطه عاطفی ناسالم

اگر اهداف شما از رابطه متفاوت است

وقتی هدف های شما از رابطه عاطفی تان متفاوت باشداحتمالا در ادامه به مشکل خواهید خورد. ممکن است شما صرفا برای شناخت طرف مقابل وارد رابطه شده باشید تا برای ازدواج آماده شوید اما طرف مقابل برای سرگرمی و بدون قصد ازدواج با شما در رابطه باشد. در این حالت احتمالا ادام هرابطه به نفع هیچ کدام از شما ها نخواهد بود، اینکه هدف های متفاوتی داشته باشید باعث ایجاد عدم امنیت برای هر دوی شما می شود و می توانید آسیب های بدی را به شما وارد کند. دید مختلف شما نسبت به یکدیگر در رفتارها و تصمیم های شما اثر گذار است و چیزی نیست که بتوان با آن کنار آمد. پس به محض اینکه متوجه اختلاف در هدف شدید با طرف مقابلتان صحبت کنید و سعی کنید که از رابطه عاطفی ناسالم تان بیرون بروید.

اگر در رابطه عاطفی شما درد فیزیکی وجود دارد

اگر در رابطه عاطفی شما برخوردهای فیزیکی وجود دارد، اگر با بحث و چالش های رابطه تان با کتک ، ضد و خورد مواجه می شوید ادامه این رابطه به نفع هیچ کدام از شماها نیست. اینکه در رابطه تان کتک وجود داشته باشد چیزی نیست که بتوانید با آن کار بیایید؛ زیرا این موضوع نه تنها جسم بلکه رو ح و روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد.در زندگی هزاران چالش و اختلاف پیش می آید، گاهی اوضاع به خوبی پیش نمی رود و اگر قرار باشد با هربار به مشکل خوردن دست به کتک شوید رابطه به پایان خواهد رسید پس به جای اینکه یک سال دیگر به آن پایان دهید امروز اقدام کنید.

نشانه رابطه عاطفی ناسالم سعی در تغییر دادن یکدیگر است

هر انسانی در کنار تمام ویژگی های خوب و سازند هاش قطعا تعدادی ویژگی بد و منفی هم دارد. هیچ انسانی بی عیب و نقص نیست و نمی توان توقع داشت شخص اول زندگی ما درست طبق میل ما رفتار کند و خودش را تغییر دهد. بارها در جلسات متفاوت دیده ام که خانم ها شکایت از این داشته اند که طرف مقابل برای آن ها شرط گذاشته که اگر فلان رفتارشات را تغییر دهند با آن ها ازدواج می کنند! یا حتی برعکسش خانم ها برای آقایان شرط گذاشته اند که اگر فلان خصوصیاتش را ترک کند با آن ها ازدواج می کنند!

سه نکته برای شمایی که به دنبال تغییر دادن طرف مقابل هستی:

  1. یکبار برای همیشه این را به خاطر بسپارید که افراد هرگز تغییر نمی کنند.انسان ها با یک تیپ شخصیتی خاص به دنیا می آیند و با همان تیپ شخصیتی از دنیا می روند.
  2. افراد را همان گونه که هستند بپذیرید. شاید فرد مورد علاقه شما برای مدتی به دلیل کسب رضایت شما ادای آن چیزی که شما می خواهید را دربیاورد اما به محض اینکه رابطه شما به ازدواج ختم شد خود واقعی اش را نشان می دهد و تا ابد برای شما فیلم بازی نمی کند. پس هیچ وقت به دنبال تغییر دادن طرف مقابل خودتان نباشید.فرد مقابل تان را همان گونه که هست دوست بدارید و اگر خصوصیات او به گون های است که اصلا برای شما قابل تحمل نیست نه خودتان را اذیت کنید نه طرف مقابل را، به رابطه عاطفی ناسالمی که دارید پایان دهید.
  3. به دنبال یادگیری سواد شخصیت شناسی و ارتباطات باشید.شما نمی توانید تمام افراد دنیا را تغییر دهید تا بتوانید با آن ها رابطه داشته باشید.پس بهتره سطح دانش و یادگیری خودتان را افزایش دهید. یکی از راه های افزایش سطح دانش خودتان که قطع به درد شما می خورد، یادگیری شخصیت شناسی MBTI است. من در مقاله شخصیت شناسی MBTI  و همینطور یک مینی دوره رایگان شخصیت شناسی MBTI شما را با این موضوع آشنا می کنم.

اگر طرف مقابل یا حتی خودتان بی انگیزه و بی هدف هستید

اگر فردی هستید که هیچ برنامه ای برای ادامه زندگی خودتان ندارید.اگر نمی دانید با زندگی خودتان چه می خواهید بکنید، اگر نمی دانید چرا باید تلاش کنید، چرا باید به دنبال کار یا تحصیلات باشید لطفا زندگی یک فرد دیگر را هم خراب نکنید و از آن جدا شوید. اینکه شما یا طرف مقابل به دنبال ساختن زندگی نباشید یا طرز فکر متوقف شده ای داشته باشید قطعا همراه مناسبی برای یک زندگی عاطفی نیستید.

 

رابطه عاطفی ناسالم

اگر به مواد مخدر یا هر چیز دیگری اعتیاد دارد

اعتیاد یک بیماری است و قابل درمان اما تا وقتی قابل درمان است که شخص خودش بخواهد که تغییر کند. اعتیاد به موارد مختلفی است و صرفا به مواد مخدر نمی تواند باشد.اعتیاد به قرص،اعتیاد به کار،اعتیاد به خانواده،اعتیاد به دوستان و … از انواع اعتیادی است که می تواند شما را در رابطه عاطفی آسیب پذیر کند.
اگر شخص مقابل شما اعتیاد دارد با او صحبت کنید و از او بخواهید تا هرچه زودتر به مشکلش رسیدگی کند اما یک نکته بسیار مهم در این خصوص این است که با قاطعیت صحبت کنید و اجازه ندهید که مورد بازی قرار بگیرید. فقط یک فرصت به شخص مقابل دهید و با قاطعیت به او بگویید که هیچ فرصت دیگری وجود ندارد. اگر تنها یکبار زیر حرف خود بزنید و به او فرصتی مجدد بدهید قطعا باز هم به خواسته شما عمل نخواهد کرد.
کاملا جدی و مصمم باشید و در این کار بچه بازی درنیاورید. برای لطف به خودتان هم که شده سر حرفتان باشید و از او بخواهید تا اعتیادش را درمان کند، اگر در آن بازه زمانی شما تلاشی از او ندید حتما رابطه را پایان دهید. اعتیاد یکی از مشکلات اساسی یک رابطه عاطفی ناسالم است و به عنوان یک مرحله از رابطه خود به آن نگاه نکنید.

فرد دروغگو مناسب یک رابطه عاطفی نیست

بعضی از افراد دروغ را به عنوان یک مسیر برای زندگی خود انتخاب کرده اند و قصد دوری از آن را هم ندارند.کسانی که به دروغ عادت کرده اند می توانند یک خطر برای رابطه عاطفی شما باشند و بهتر است با آن ها جدی برخورد کنید.
یکی دوبار دروغ گفتن آن هم بر سر مسائل خیلی ضروری شاید قابل بخشش باشد اما دروغ گفتن راجع به چیز های اساسی و تعیین کننده قطعا غیرقابل بخشش است.

رابطه عاطفی ناسالم

خیانت از مشکلات رابطه عاطفی ناسالم است

اگر در رابطه عاطفی تان دچار مشکل خیانت هستید بهتر است تکلیف خودتان را هرچه زودتر مشخص کنید.خیانت قبل از ازدواج جزء بدترین اتفاقات است.فردی که قبل از ازدواج با شما خیانت را انتخاب کند بعد از ازدواج معلوم نیست چه کارهایی را انجام دهد!
خیانت در رابطه عاطفی قبل از ازدواج یک زنگ خطر بزرگ است تا شما زودتر سلامت رابطه عاطفی خودتان را تامین کنید.

امیدوارم که این مطالب برای شما مناسب بوده باشد و توانسته باشید از آن استفاده کنید.داشتن همزمان چند ویژگی با هم را جدی بگیرید و حتما برای آن تصمیمی بگیرید.