پیشنهاد از طریق پیامک

بعد از جدایی چیکار کنیم؟
ممکن است شما هم در این روزها با این سوال درگیر شده باشید.خارج شدن از یک رابطه عاطفی می تواند جزء ناراحت کننده ترین تجربیات زندگی هر فرد باشد.
شروع کردن رابطه عاطفی بسیار هیجان انگیز و جذاب است اما ادامه و نگهداری از رابطه عاطفی چه در قالب ازدواج و چه قبل از ازدواج در زمینه کارهای سخت دنیا قرار می گیرد.می گویند بعد از کار تو معدن سخت ترین کار نگهداری از رابطه عاطفی است.!
اگر رابطه عاطفی ناسالم و پر خطری داشته اید باید الان به فکر خودتان باشید و به دنبال ساختن روان پریشان و متضررتان باشید.در این مسیر با توجه به تجربیات تلخی که گذرانده اید با احساسات ضد و نقیضی روبه رو هستید و نیاز دارید تا با هم این مسیر را طی کنیم.بهتر است در این دوران کمی با تامل قدم بردارید و تصمیمات ناگهانی نگیرید.

بعد از جدایی …

بعد از جدایی و تمام کردن یک رابطه گرفتن تصمیمات اشتباه طبیعی است.شما رابطه ای را از دست داده اید که برای آن زمان صرف کرده اید ، انرژی روانی و جسمی خود را در آن گذاشته اید،خاطرات مثبت و منفی را در کنار هم داشته اید و … اما الان دیگر همه چیز تمام شده و باید به خودتان اهمیت دهید، باید انتخاب هایی را داشته باشید که باعث زندگی با کیفیت تری در شما شوند.

بعد از جدایی شما یک فرد دیگر هستید

دید خودتان را تغییر دهید. الان شما یک انسان متفاوتی شده اید که از رابطه عاطفی خود تعدادی تجربه به دست آورده؛ بهتر از است به این تجربیات چه منفی چه مثبت به چشم یک درس نگاه کنید و اصراری بر تکرارشان نداشته باشید.از آن دسته ای نباشید که مدام در طول زندگی شان یک سری اشتباهات را تکرار و هر بار پشیمان می شوند. با درس هایی که می گیرید بزرگ شوید و درست از آن استفاده کنید.

“همیشه با خود تکرار کنید که قرار نیست تجربه ای را مجددا تجربه کنم”

فضای زندگی تان را تغییر دهید

محل زندگیتان را تغییر دهید. اگر طلاق گرفتید بهتر از در صورت داشتن موقعیت محل زندگیتان را تغییر دهید اما اگر شرایطش را ندارید یا اصلا ازدواج نکرده اید دکور و فضای اتاق را تغییر دهید.جابه جا کردن جای تخت و کمد می تواند به بهبود حال شما کمک کند. همین طور خرید چند گلدان طبیعی سازگار با هوای اتاق شما حس زندگی به شما خواهد داد.
خرید یک حیوان خانگی می تواند احساس زنده بودن بدهد، لازم نیست به دنبال یک سگ یا گربه باشید( به دلیل مراقب های خاص ) انتخاب کردن یک ماهی هم می تواند گزینه مناسبی باشد.
نورپردازی اتاق تان را بیشتر کنید. لازم نیست حتما چراغی اضافه کنید، یکی از راه های ساده این است که پرده های اتاق تان را کنار بزنید و اجازه دهید نور تا جایی که می تواند وارد اتاق شما شود.

بعد از جدایی

دنبال کردن معشوقه قبلی را متوقف کنید

هرکسی رفت خدا پشت و پناهش باشد!
لطفا دست از سر عکس ها و فیلم هایتان بردارید.تمام تصاویری که با هم داشته اید را پاک کنید و مدام به دنبال مرور آن ها نباشید.لطفا عشق سابق تان را در فضای مجازی دنبال نکنید و پیگیر زندگی اش نباشید.اینکه با چه کسی وارد رابطه شده،چیکار می کند،کجا می رود ،چی می خورد، چی میپوشد و … به شما مربوط نیست. به دنبال کشف اطلاعات جدید از آن نباشید و این کار را فراموش کنید.
اجازه بدید با یک مثال کاملا شما را توجیح کنم که چه بلایی سر روان خودتان می آورید.

مثل اینکه پای شما شکسته باشد ( شکست عشقی خورده باشید) بعد با مراجعه به دکتر پایتان را گچ بگیرید ( دوران پس از شکست عشقی) و بعد از چند روز شروع کنید روی آن پای گچ گرفته بدوید!(پیگیری معشوقه قبلی) چه اتفاقی برای شما می افتاد؟ پای شما نابود خواهد شد. آسیب هایی را خواهید دید که بسیار سنگین تر از آسیب قبلی بوده؛ پس شما دقیقا این کار را با روان خودتان دارید انجام می دهید.

تمام راه های ارتباطی با آن فرد را ببندید

بعد از اینکه رابطه عاطفی شما پایان یافت تمام راه های اربتاطی با آن شخص را از بین ببرید. پروفایل های مجازی خود را از این فرد پاک کنید. برای اینکه تماس ها و پیام های او به شما نرسد از گزینه بلک لیست تلفن همراهتان استفاده کنید یا اگر احساس کردید که مشکلی ندارد کلا شماره موبایل خود را تغییر دهید.
اگر دوستان مشترکی دارید یا با آن ها قطع رابطه کنید یا از آن ها بخواهید تا راجع به آن شخص صحبتی نکنند. افرادی که مدام از آن فرد صحبت می کنند را حداقل برای مدتی تا حالتان خوب شود فراموش کنید و ارتباطات تان را به افرادی که واقعا به شما احساس بهتری می دهند، محدود کنید.

بعد از جدایی به دنبال یک واسطه نباشید

اگر تصمیم قطعی شما جدایی است و می خواهید که رابطه تان پایان یابد نه به دنبال واسطه ای باشید و نه واسطه ای را بپذیرید. این اتفاق خیلی تکرار می شود که فرد مقابل واسطه ای را برای برگرداندن شما قرار دهد، اگر از انتخاب تان مطمئن هستید هیچ واسطه ای را نپذیرید و با آن ها جلسه ای را پیش بینی نکنید.

برای خود برنامه مرتبی را داشته باشید

اگر صبح ها ندانید به چه دلیل باید از خواب بیدار شوید چگونه می خواهید صبح خود را به شب برسانید و روزها را طی کنید؟
بعد از جدایی یکی از احساس هایی که به شدت تجربه خواهید کرد احساس بی انگیزگی و خستگی است.شما انگیزه خود را از دست داده اید و ممکن است بارها از زندگی و کارهای روزمره شاکی شوید.از شما می خواهم این موضوع را درک کنید که اگر کارهایتان را کم کنید یا حذف کنید به احتمال زیاد به زودی به افسردگی مبتلا خواهید شد و هر چه بیشتر کار کنید بیشتر احساس زندگی خواهید داشت و بیشتر می توانید شور زندگی را تجربه کنید.
برنامه فشرده ای برای خودتان داشته باشید. هر چقدر که بیکارتر باشید بیشتر به فکر راجع به مسائل بیهوده خواهید پرداخت و بیشتر خودتان را اذیت خواهید کرد. برنامه و قرارهای خودتان را کنسل نکنید و سعی کنید که آن ها را کامل انجام دهید؛ هر چه ذهن شما درگیر کارهایی غیر از آن فرد شود زودتر به حالت عادی بازمی گردید.

بعد از جدایی

شروع به یادگیری کنید

در دوران بعد از جدایی به اندازه کافی کسل و بی انگیزه هستید پس با بیکار ماندن یا غصه خوردن وضعیت را برای خودتان سخت تر نکنید.یادگیری هر دانش جدیدی می تواند به شما احساس انگیزه و سرزنده بودن بدهد و شوق زندگی را در شما بیدار کند. اینکه درگیر ارائه یک تکلیف یا مجبور به حضور در کلاسی شوید می تواند برای شما بسیار مفید باشد و راه های جدید را پیش روی شما قرار دهد.
ثبت نام در کلاس زبان جدید،کلاس های هنری مثل نقاشی،خطاطی،نویسندگی،طراحی و … ذهن شما را از مسائل گذشته جدا خواهد کرد و شما را در زمان حال نگه می دارد.

علاوه بر این که هنر باعث آرامش شما می شود همین که به دلیل کلاس هایتان از خانه خارج شوید و چند ساعتی را در فضایی به دور از خانه باشید در روحیه شما تاثیر بیش از اندازه خوبی دارد.ممکن است در کلاس هایتان دوستان جدیدی پیدا کنید که صحبت با آن ها یا یک قرار دوستانه بعد از کلاس ها برایتان ساعات خوشی را ایجاد کند اما آگاه باشید که قرار نیست سریعا دوست صمیمی شوید که تمام گذشته خودتان را در اختیار او قرار دهید.

از رفتن به مکان های خاطره انگیز خودداری کنید

این کار هم مانند همان پیگیری معشوقه سابق به شما آسیب می زند و کنترل شرایط را از دست شما خارج می کند. اینکه به مکان هایی بروید که با آن فرد خاطره دارید هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و درست مثل دویدن با پای گچ گرفته است.
یادآوری خاطرات در محلی که قبلا با هم بوده اید مانند خنجری در قلب شما عمل می کند و شما را آزرده خاطر خواهد کرد.پس لطفا از رفتن به مکان هایی خاطره انگیز حداقل تا مدت ها دوری کنید.

بعد از جدایی به خودتان فرصت دهید تا به اندازه کافی سوگواری کنید

غصه خوردن و زانو غم بغل کردن جزء احساسات طبیعی هر آدمی است و طبیعی است که بعد از جدایی از یک رابطه عاطفی با آن دست و پنجه نرم کنید.اصلا نگران نباشید این واکنش طبیعی روان شماست و باید با آن دوست باشید. به جای اینکه مدام حواست خودتان را پرت کنید تایمی را برای فکر کردن و غصه خوردن در نظر بگیرید.

اگر همیشه یک زمان خاص برای سوگواری داشته باشید و خودتان را وارد فشار انکار نکنید قطعا می توانید از ساعت های دیگر روزتان به خوبی استفاده کنید.در کنار تمام راه حل های بالا سوگواری را هم اضافه کنید و اصلا از آن نترسید.
اینکه به خودتان اجازه دهید درد این فقدان‌ها را احساس کنید ممکن است ترسناک باشد. ممکن است بترسید که احساساتتان آنقدر زیاد شوند که نتوانید تحمل شان کنید یا همیشه در آن قسمت تاریک بمانید. باید به خاطر داشته باشید که غصه خوردن برای فرایند التیام یافتن شما ضروری است. درد غصه خوردن دقیقاً همان چیزی است که به شما کمک می‌کند رابطه قدیمی را فراموش کرده و در زندگی پیش بروید. و مطمئن باشید غصه خوردنتان هر چقدر هم که عمیق باشد تا آخر عمر باقی نمی‌ماند.

شروع یک رابطه را برای تسکین درد فراموش کنید

وقتی که بعد از پایان یافتن یک رابطه عاطفی به دنبال شروع رابطه بعدی می روید تنها برای  تسکین درد شکست قبلی است ولی دقیقا شما با روح و روان خودتان این گونه رفتار می کنید؛ مثل اینکه پای شما شکسته باشد ( شکست عشقی خورده باشید) بعد با مراجعه به دکتر پایتان را گچ بگیرید ( دوران پس از شکست عشقی) و بعد از چند روز شروع کنید روی آن پای گچ گرفته بدوید!( وارد شدن به رابطه جدید) چه اتفاقی برای شما می افتاد؟ پای شما نابود خواهد شد. آسیب هایی را خواهید دید که بسیار سنگین تر از آسیب قبلی بوده؛ پس شما دقیقا این کار را با روان خودتان دارید انجام می دهید.
در این زمان شما اصلا به درستی شخص مقابل را نمی شناسید چون تحت تاثیر هیجانات مختلف هستید، احساسات ضد و نقیضی را تجربه خواهید کرد. ممکن است مدام در ذهنتان طرف قبلی را با شخص حال حاضر مقایسه کنید و اصلا ویژگی های واقعی طرف مقابل را نبینید.
به شما قول می دهم که ممکن است در ابتدای این رابطه حال تان خوب باشد اما به محض اینکه هیجانات شما کنار برود و چشمانتان را بر روی این رابطه جدید باز کنید آن موقع است که متوجه عمق فاجعه خواهید شد.

بعد از جدایی

انتقام گرفتن از عشق سابق ممنوع است

بعد از جدایی شما دچار میلیون ها احساسات عجیب و غریب و همین طور افکار پیچیده خواهید شد.در این زمان ممکن است به این فکر کنید که باید از آن فرد انتقام این شکیت را بگیرید یا به دنبال خدشه وارد کردن به هر جنبه زندگی آن فرد باشید.
شاید فکر کنید کار درست این است که به معشوقه جدید آن فرد درباره گذشته تان بگویید یا در محل کارش باعث آبروریزی از آن شوید؛ اما آگاه باشید که تمام این افکار از سر خشم درون شما است و شما به عنوان یک فرد بالغ و رنج دیده هرگز نباید این افکار را عملی کنید زیرا بدتر درگیر آن فرد خواهید شد. درگیری مجدد با آن فرد برای شما مانند یک سم است و همان طور که در قبل تر گفتیم شما باید خودتان را از آن شخص دور کنید.
جدا از تمام این آسیب ها با خودتان فکر کنید و ببینید این رفتارها در شان و شخصیت شما است؟ آبرو خودتان چی؟شخصیت کوچک شده شما چه می شود؟

در آخر از شما می خواهم در صورت داشتن مشکلات جدی تر شروع کنید و با یک کوچ یا مشاور به گفتگو بپردازید تا مسیر آرامش را بهتر طی کنید.